Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ústí nad Labem chce, aby stát postavil čtyřkilometrový tunel skrz město

  9:30aktualizováno  16:25
Vedení Ústí nad Labem chce postavit tunel, který by odvedl tranzitní dopravu z centra a stal by se součástí přivaděče z Děčína k dálnici D8. Záměr už projednali radní, radnice by měla zaplatit studii proveditelnosti.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

„Je to vize a možné řešení, které by Ústí přivedlo do 22. století a stalo by se jednou z největších deviz města. Mezi čárou na papíře a tunelem je hodně práce, bavíme se o horizontu 30 let,“ řekl náměstek ústeckého primátora Martin Hausenblas z hnutí PRO! Ústí.

Tunel by měl být dlouhý přes čtyři kilometry. Začínat by měl v Žižkově ulici, která je spojnicí centra s dálnicí D8, a vyústit ve čtvrti Neštěmice. Tam by podle materiálů ústeckého magistrátu navazoval na silnici I/62, která by měla být rozšířena ze dvou na tři jízdní pruhy.

Dvoutubusový tunel by podle odhadů magistrátu stál 4,5 až pět miliard korun. Protože by sloužil jako přivaděč na dálnici pro Děčín, stavbu by podle představ radních financoval stát. O přivaděči z Děčína se diskutuje už 14 let. Různé varianty počítají s investicí 4,6 až 6,3 miliardy korun.

Nyní si Děčín nechává zpracovat tři varianty, hotové by měly být v polovině července. K nápadu Ústí se děčínská radnice podle mluvčí Markéty Lakomé staví zdrženlivě. „To, s čím přišlo Ústí nad Labem, se jeví jako finančně velmi náročné a nemyslíme si, že by tato varianta byla schůdná. Úplně by neřešila potřeby Děčína,“ řekla Lakomá.

Radní Ústí jsou ale přesvědčení, že jejich návrh je průlomovým řešením dopravy. Chtějí připravit koncepci proveditelnosti, která by měla být hotová během tří až čtyř měsíců, stát by měla maximálně 300 tisíc korun.

„Doplní studie, které už nyní připravuje kraj a Děčín. Studie má dát odpověď na to, co se stane s regionální a nadregionální dopravou, a jaké by to mělo důsledky v případě, že naše varianta dobře dopadne. Pokud ano, okamžitě budeme jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic , aby naše varianta byla zahrnuta do možného řešení,“ říká Hausenblas.

Peníze by byly stejné jako za nový přivaděč, říká Hausenblas

Podle představ Ústí by totiž díky tunelu nebyla nutná stavba zcela nového přivaděče a stačilo by rozšířit stávající silnici I/62 z Děčína na třípruhovou.

„Na posílení přivaděče u Děčína se už počítá s 1,3 miliardy korun. My na náš tunel se 4,5 až pěti miliardami. Když to sečteme, dostaneme se na 6,5 miliardy, které se mají investovat do zelené varianty připojení Děčína na D8,“ vypočítává Hausenblas.

Cesta z Děčína k dálnici přes ústecký tunel by podle něj byla zhruba stejně dlouhá a rychlá jako u projednávaných přivaděčů. Na začátku Neštěmic by silnice sjela do tunelu a na dálnici by řidiči byli za 2,5 minuty.

„Zmizel by celý tranzit v části Nový Svět, rychlý přístup na dálnici by tunelem mělo Krásné Březno,“ přiblížil Hausenblas.

Další napojení má být nedaleko Předmostí s několika výjezdy a nájezdy. Zmizela by tak kamionová doprava ze Severní Terasy, protože by musela jet pod zemí až na výpadovku na dálnici. Napojení by vedlo i na Mariánský most a Střekov by tak při záplavách nezůstal odříznutý.

„Všechny vjezdy a výjezdy do tunelu jsou mimo záplavové oblasti. Hlavně v případě Střekova je to velká věc, která nám momentálně chybí. Záplavy by už nikdy nezastavily život ve městě,“ věří Hausenblas.

Tunel počítá s plánovaným terminálem i přístavy

Jeden nájezd by vedl i do přístavu v Krásném Březně. Podle Hausenblase stát po Ústí chce, aby počítalo s rozvojem říčních přístavů v Krásném Březně a ve Vaňově. To by za současné situace znamenalo další konvoje kamionů v už tak přetíženém centru.

„To nechceme. S tunelem by kamiony rovnou z přístavů zmizely pryč, pod zem. Pak to nevadí,“ říká Hausenblas.

Poslední nájezd by byl v místech dnešního Západního nádraží. To by s dálnicí spojilo čtvrť Klíše, ale třeba také Vaňov, kudy dnes jezdí tranzit na Lovosice. Na výpadovce v Pražské ulici by vyrostlo přístaviště pro město, byty, obchodní centrum.

U tohoto výjezdu by také vznikl nový dopravní uzel města s terminálem pro vysokorychlostní vlaky, které za 32 minut budou v Praze a za 21 v Drážďanech. O tomto projektu už se na česko-německé úrovni diskutuje. Vyrostlo by tu parkoviště, autobusové nádraží a přesunulo by se sem hlavní vlakové nádraží.

„Současné nádraží bude zbytečné, zklidní se centrum města, zlepší životní prostředí, město budeme moci nábřežím otevřít směrem k Labi. To ale mluvíme o horizontu 30 až 50 let,“ dodal Hausenblas.

Ministerstvo dopravy se k plánům Ústí staví skepticky.

„S touto úvahou není ministerstvo dopravy seznámeno. Co se týče vedení dopravy mezi Ústím a Děčínem, je současná silnice I/62 poměrně kapacitní silnicí. Poté, co přes Ústí, respektive Žižkovu ulici a křižovatku pod Větruší nebude projíždět doprava, která se přesune na dálnici D8, dojde ke značnému odlehčení tohoto dopravního uzlu. Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

  • Nejčtenější

Nejsem vítán, stáhnu se! Agateljan opouští hokejové Ústí, zbyly jen dluhy

29. dubna 2024  20:54,  aktualizováno  21:35

Pět měsíců a dost! Arménec Mikael Agateljan vycouvá z ústeckého hokeje, zatíženého dluhy....

Žena neuhlídala dvě děti, obě se utopily. Se žalobcem se dohodla na podmínce

25. dubna 2024  11:30

S podmíněným trestem odešla od soudu žena, která loni v létě neuhlídala na koupališti v Klučku u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé vyhráli. Lithium se patrně bude zpracovávat na Chomutovsku, ne u Teplic

24. dubna 2024  18:29

Lidé, kteří protestovali proti zpracování lithia v lokalitě Újezdeček u Košťan na Teplicku,...

Chomutov je zpátky v první lize. Postup si užiju jako titul, zářil kapitán Hübl

29. dubna 2024  21:23

Nasadili si kšiltovky s nápisem „Už jsme zase prvoligový“ a nemohli se nabažit poháru, který tvořil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jiné trasy i čísla linek. Změny v MHD jsou nutné, říká šéfka dopravního podniku

29. dubna 2024  11:28

Sotva si cestující v MHD v Ústí nad Labem zvykli, že se do vozů kromě centra města nastupuje pouze...

Litoměřice po nejúspěšnější sezoně opouští trenéři Přerost a Ptáček

1. května 2024  10:12

Po historicky nejúspěšnější sezoně mění hokejové Litoměřice realizační tým. Semifinalistu první...

S vizuálním smogem je to jako s místností, kde všichni křičí, říká odbornice

1. května 2024  9:45

Z architektonicky elegantních budov v centru Mostu jsou dnes věšáky na reklamu, říká specialistka...

Ústí má kněze fotbalu. Otec Gabriel žehná týmu a rozmlouvá s fanoušky

1. května 2024

Panebože! Třetiligový ústecký Viagem znovu šokoval. Angažoval kněze fotbalu. Otec Gabriel, plným...

Vůz technických služeb rozmetal autobusovou zastávku, řidič byl opilý

30. dubna 2024  14:14

Na okraji Mostu dnes dopoledne menší nákladní vůz zcela zdemoloval autobusovou zastávku, na které v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...