Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ministr Bárta chce prostavět 280 miliard. I ze soukromého

  3:28
Plán ministra dopravy Víta Bárty počítá se stavbou většiny klíčových silnic a obchvatů. Část z nich mají zaplatit i soukromníci. Přesun zhruba devíti miliard korun určených původně na stavby železnic musí schválit Evropská komise.

Změnu poměru peněz na železnice a silnice, kterou Bárta plánuje, musí schválit Evropská komise. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Celý plán počítá, že do roku 2014 se dostaví nebo začnou stavět silnice a železnice za zhruba 280 miliard korun. "Je to první verze materiálu, o kterém se povedou ještě jistě velké diskuse. I přes škrty ve výdajích a navýšení příjmů ale chybí stále třicet až čtyřicet miliard korun," řekl MF DNES Bárta.

Materiál už prošel poradou ekonomických ministrů a půjde v příštích dnech do vlády. Dá se čekat, že se ještě bude měnit. Jde navíc o plán s často hodně hrubými odhady nákladů na stavby. Realita se pak může značně lišit, ať už směrem nahoru, nebo dolů.

Stát bude ročně na dopravu platit 33 miliard korun, zbytek přijde z evropských fondů a úvěru od Evropské investiční banky.

Méně peněz na železnice

Kvůli novým plánům bude muset Bárta jet i do Bruselu. Chce totiž vzít zhruba devět miliard z rozpočtu na železniční stavby, na které přispěje Brusel, a nalít je do silnic. Poměr peněz na železnice a silnice by se tak dostal zhruba půl na půl.

Kam půjdou peníze

Silnice
D3 Tábor – Veselí n. L.
D8 Lovosice – Řehlovice
D11 Osičky – Hradec Králové
D47 Bohumín – Polsko
R6 Cheb – Karlovy Vary
R7 Vysočany – Nové Spořice
R48 Rychaltice – Frýdek-Místek
R48 Frýdek-Místek obchvat
R49 Hulín – Fryšták
R52 Pohořelice – obchvat Mikulova R52 obchvat Mikulova
I/20, I/27 průjezd Plzní
I/11 Ostrava – Opava
I/42 okruh Brna
I/49 Malenovice – Otrokovice

Obchvaty Líbeznice, Chrudim, Javorník, Příbor, Znojmo

Železnice
Koridor Praha – Plzeň – Cheb (vyjma úsek Praha – Beroun)
Koridor Praha – České Budějovice
Uzly Praha a Ústí n. Orlicí

Poznámka: Jde o návrh, pramen: ministerstvo dopravy

Takovou změnu však musí schválit Evropská komise. Podle Bárty by to mohlo projít, protože například v sousedním Polsku mají železnice ještě mnohem menší podíl peněz z evropských fondů. "Železnice obstarává zhruba pětinu všech přepravních výkonů, takže i tak jsou investice do silnic podfinancované," míní dopravní expert Petr Moos z ČVUT.

Seznam staveb je sice proškrtaný, přesto v něm zůstanou základní silniční i železniční stavby. Některé úseky však musí ustoupit. Například stát nebude opravovat trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic nebo šumavskou lokálku z Českých Budějovic do Volar.

U silnic nejsou škrty až tak velké, ale řada staveb se začne stavět v úsporných verzích. Například plánované úseky rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů nebo R55 mezi Otrokovicemi a Hodonínem se budou stavět pouze okolo obcí a měst jako obchvaty. "Je potřeba je stavět, zavázali jsme se ke snížení zatížení obyvatel měst a obcí mikročásticemi z automobilové dopravy," dodal Moos.

Počítá se například i se silnicí kolem Chrudimi, několikrát zastavenou. Naopak se nebude pokračovat s rychlostní silnicí R4 mezi Skalkou a Miroticemi.

Velké škrty čekají i Ředitelství vodních cest. Bárta chce postavit jen jez u Děčína, naopak nepočítá s dalším zvedáním mostů na Labi až do Pardubic. Smůlu mají i majitelé loděk, kteří doufali, že by se dostali po Vltavě z Prahy až do Českých Budějovic pomocí speciálních výtahů na přehradách vltavské kaskády – ministerstvo s nimi nepočítá.

Státu mají se silnicemi pomoci také soukromníci v rámci projektů PPP. Bárta chce dát do jednoho balíku stavbu čtyř dálnic a rychlostních silnic za zhruba desítky miliard korun, které by postavily a hlavně zaplatily soukromé firmy (viz mapka). Ty by pak provozovaly dálnice a vybíraly samy peníze od řidičů. Otázkou zůstává, zda se o takový projekt najde zájemce, protože je příliš riskantní. Podobně to zkoušeli politici už v Maďarsku, ale nakonec od toho ustoupili.

mapka - plánované a pozastavené dopravní stavby 9/2010

Zdražení mýta na obzoru

Podle Ondřeje Zaorala z ČSOB, který se PPP projekty zabývá, jsou perspektivní pro soukromé investory určitě opravy dálnice D1 a Pražský okruh. "Ze současného výnosu mýta a dálničních známek lze financovat PPP projekt v délce 25 let a objemu zhruba 95 miliard," tvrdí Zaoral.

Menšímu omezování staveb mají pomoci i větší příjmy dopravního rozpočtu. Stát chystá například velké zdražení mýta, ale konkrétní výši zatím Bárta nechce uvést. "Máme v záloze ještě řadu zajímavých příjmových bonbonků," říká neurčitě ministr dopravy.

I tak peníze nestačí: Bárta musí zejména ministra financí Miroslava Kalouska přesvědčit, aby našel v rozpočtu na další roky dohromady třicet až čtyřicet miliard korun na dopravní stavby.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....