Poničený úsek cyklostezky mezi Benešovem nad Ploučnicí a Malou Velení | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Ekologický povrch drahé cyklostezky vydržel pár dnů, obce žádají asfalt

  • 462
Cyklostezka Ploučnice, jedna z nejdražších v Česku, je dva měsíce od otevření téměř nepoužitelná. Kvůli nevhodnému povrchu jsou na ní vyjeté koleje, vymleté rýhy a nebezpečné kaluže štěrku. Starostové okolních obcí požadují, aby kraj nechal stezku vyasfaltovat. Tomu ale brání ochránci přírody.

„S povrchem cyklostezky, která je na většině míst z kaleného štěrku, jsme naprosto nespokojeni. Po přívalových deštích se někde vymlely celé kusy, na stezce se vyjíždějí koleje, štěrk se hrne doprostřed a do krajů a tvoří vrstvy, které jsou nebezpečné, hlavně v kopcích při sjezdech,“ říká místostarosta Benešova nad Ploučnicí Karel Vrbický.

Cyklostezka Ploučnice

Jedna z páteřních cyklostezek kraje začíná v Děčíně a vede přes Březiny, Soutěsky, Benešov nad Ploučnicí a Františkov n. Pl. do Starého Šachova, kde přechází do Libereckého kraje.

Stavba, jejímž investorem byl kraj, začala v roce 2012 a skončila loni, kolaudace proběhla letos v únoru a slavnostně byla trasa s číslem 15 otevřena 17. května.

Je dlouhá 10,7 kilometru a stála 99 912 582 korun, jeden kilometr trasy tak stál v průměru téměř 10 milionů korun.

Sdružení obcí Benešovska, kterého je Vrbický předsedou, už poslalo radě kraje dopis, aby situaci řešila. Ústecký kraj byl investorem a za několik úseků v celkové délce 10,7 kilometru zaplatil 99 912 582 korun. Jeden kilometr tak stál v průměru téměř 10 milionů, což cyklostezku postavenou firmou Viamont DSP řadí mezi vůbec nejdražší v Česku.

Podle vedení kraje je povrch cyklostezky udělaný přesně podle projektu.

„Kalený štěrk je samozřejmě náročný na údržbu a v případě povodně nebo přívalových dešťů náchylnější na poškození. Zatím jedna závada se objevila mezi Malou Velení a Benešovem nad Ploučnicí a je již v rámci reklamace řešena se zhotovitelem stavby,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.

Viamont DSP ovšem zatím o žádné reklamaci neví. „Zatím nám nebyla doručena. Nevíme, co je reklamováno a k jakému poškození došlo,“ sdělil ředitel oblasti Inženýring společnosti Viamont DSP Zdeněk Pavel.

Proti povrchu z asfaltu se postavila CHKO České středohoří

O povrchu, který si investor zvolil, ředitel Pavel poznamenal, že kalený štěrk není pro cyklostezku šťastné řešení. Kalený štěrk je totiž jemné kamení zaválcované do podloží z kamene a hlíny. Obě tyto vrstvy by se měly spojit a vytvořit souvislou vrstvu. Jenže vzorky plášťů kol i deště je naopak vymílají.

Kraj se hájí tím, že udělat na stezce povrch z asfaltu, jak to požadují obce, není možné, protože se proti tomu postavila CHKO České středohoří kvůli ochraně vydry, lososa a žáby kuňky. Totéž prý platí i pro povrch ze zámkové dlažby, jaký je třeba na úseku Labské stezky z Libochovan do Velkých Žernosek.

Poničený úsek cyklostezky mezi Benešovem nad Ploučnicí a Malou Velení
Poničený úsek cyklostezky mezi Benešovem nad Ploučnicí a Malou Velení

Města podél Ploučnice se tak obávají příštího roku, kdy údržba cyklostezky podle smlouvy přejde z kraje na jejich bedra.

„Bojíme se, co pak s tím. Všechny stížnosti cyklistů na stav trasy samozřejmě budou padat na naše hlavy. My přitom nemáme na údržbu naprosto žádnou techniku, na válcování ani hutnění. Už teď abychom na to začali shánět peníze,“ poukazuje benešovský starosta Vrbický.