Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novou estakádou na D8 projíždějí těžké náklaďáky. Zkoušejí, co vydrží

  16:58aktualizováno  16:58
Žádné kolony naložených nákladních aut nebo tanky jako před téměř padesáti lety na Nuselském mostě. Při úterním testu dvou mostů Prackovické estakády na nedostavěné D8 si technici vystačili s osmi nákladními auty naloženými štěrkem a řadou měřících přístrojů.

„Při dnešních stavebních technologiích podobné zátěžové zkoušky nejsou třeba,“ řekl Radim Cihlář ze stavební společnosti SMP CZ.

Testy skončí ve středu. „Máme za sebou dvanáct měření a všechna dopadla nad míru dobře. I díky nim je termín otevření dálnice 17. prosince stále reálnější a řidiči si mohou být naprosto jisti, že most bude bezpečný stejně jako celá dálnice,“ řekl dopoledne mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Fotogalerie

Technici v té chvíli byli v polovině měření, protože jeden ocelobetonový most je dlouhý 550 metrů a má dvanáct polí mezi mostními pilíři, ten druhý je o 100 metrů kratší a má 10 polí. Každé se testovalo zvlášť.

Na každé najel jeden náklaďák za druhým a jeho kola musela zůstat stát na vyznačeném bodě. Když tam bylo všech osm aut s celkovou hmotností 380 tun, měřila se deformace nosné konstrukce.

Po 30 minutách auta odjela a sledovalo se vrácení konstrukce do původního stavu. Po vyhodnocení auta přejela na protější mostní pole. „Někdy se podle předpisu zatíží i dvě protější pole současně, jedno musí nést zátěž 228 tun, další 308 tun. V tuto chvíli měření přesně odpovídají projektu a normám. Průhyb může být maximálně 6 milimetrů, jsme v limitech, most je naprosto v pořádku,“ přiblížil Cihlář.

Prackovická estakáda je součástí posledního, 16,4 kilometru dlouhého úseku D8 přes České středohoří, který se začal stavět v roce 2007.

Přes varování odborníků a geologů vede velmi nestabilním sesuvným územím. Před třemi lety se sesunul na autostrádu svah u Litochovic, před několika týdny museli stavbaři část násypu již hotové estakády rozebrat, protože násyp se dal do pohybu a pilíře mostu se propadaly do země, až o čtyři milimetry denně.

I v úterý se ještě pracovalo na mostních opěrách, které se kvůli stabilitě kotví. „Do násypu se dávají 40 metrů dlouhé zemní kotvy. Do každé mostní opěry je jich šest,“ přiblížil Cihlář.

Při případných problémech se sníží rychlost

Kvůli potížím most i okolí autostrády už hlídají desítky čidel, která mají stavitele a ŘSD varovat před každým nebezpečím.

„Z informací vyplývá, že perfektně zafungovala všechna opatření, která jsme provedli. To znamená jednak šestnáctimetrovou odvodňovací stěnu, čtyřicetimetrové kotvy a další opatření. Naměřené hodnoty ukazují, že přesně nastupuje efekt všech patření. To znamená, že už v tuto chvíli je ta dálnice bezpečná,“ řekl Rýdl.

Všechna tato dodatečná opatření a jištění dálnice stála 1,2 miliardy korun. V roce 1993 se v tomto úseku počítalo s celkovou cenou tři miliardy, nyní se prostavělo už více než 15 miliard. Konečný účet přitom stále není konečný, je nutné přidat další statisíce za potřebný monitoring nestabilního území.

„Ten bude odhadů stát ročně asi 20 milionů korun. Pokud budou zjištěny jakékoli změny, budeme o nich vědět. Nemá smysl hovořit rovnou o zavření dálnice, to je naprostý extrém, ke kterému nedojde. Můžeme se bavit o snížení rychlosti nebo počtu jízdních pruhů na dálnici. Ale ani to vůbec nenastane,“ prohlásil Rýdl.

Přitom v pondělní zprávě ministerstva dopravy pro vládu je, že některé úseky D8 stojí v extrémně komplikovaném území a čidla je tak zřejmě budou hlídat stále. „Rozhodně zde budou, budeme vše sledovat, protože je zde geologicky činná oblast,“ dodal Rýdl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.