Do jednacího sálu se veřejnost nedostala. Magistrát poprvé volná místa...

Do jednacího sálu se veřejnost nedostala. Magistrát poprvé volná místa zablokoval cedulkami pro úředníky a zástupce příspěvkových organizací města. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Zastupitelé Ústí jednali o Činoherním studiu, sál zablokovali úředníci

  • 16
Zastupitelé Ústí nad Labem rozhodovali o budoucnosti Činoherního studia. Zařadili tento mimořádný bod na program zastupitelstva, které začalo ve 14 hodin. Zároveň ale neodsouhlasili návrh předsunout tento bod před ostatní, takže ho projednali až na konec pondělního zasedání.

Aby se zastupitelstvo Činoherním studiem zabývalo co nejdřív, požadoval František Nesvadba z ODS. Odvolal se na to, že na zastupitelstvo přišla spousta lidí, které právě tento bod zajímá.

Primátor Vít Mandík ale dal už na začátku jednání najevo, že vedení města se do projednávání Činoherního studia hrnout nehodlá. Oznámil, že zastupitelé dostanou příslušné materiály až v průběhu zastupitelstva. Pro zařazení bodu co nejdřív nakonec hlasovalo jen patnáct z 36 přítomných zastupitelů.

Galerie pro veřejnost byla na zastupitelstvu plná, mnozí lidé se na ni nedostali. Magistrát poprvé uzavřel pro veřejnost volná místa přímo v sále, na které umístil cedulky, že jsou blokované pro úředníky města. Poprvé se na zastupitelstvo také museli novináři akreditovat.

Lidé podporující Činoherní studio přinesli na zastupitelstvo petici s 22 371 podpisy, z toho 7 979 od obyvatel Ústí nad Labem.

Radní Pavel Dlouhý z ČSSD v pátek MF DNES řekl, že vedení města na zastupitelstvu navrhne, jak krizi kolem Činoherního studia řešit. Základem návrhu by měla být dotace osm milionů korun do konce roku. Otázkou zůstává, jakými ústupky ze strany divadla by dotace byla vykoupená (poslední vývoj zde).

Postup města proti Činohernímu studiu má i osobní pozadí

Činoherní studio v Ústí nad Labem má více než čtyřicetiletou tradici. Působili v něm herci jako Jiří Bartoška, Karel Heřmánek či Pavel Zedníček, v posledních letech divadlem prošli například Leoš Noha (Okresní přebor), Roman Zach (Pouta, Expozitura) nebo Marek Taclík (Jedna ruka netleská) a další.

Nynější problémy Činoherního studia pramení z toho, že v Ústí nad Labem působí ještě Severočeské divadlo opery a baletu a město dlouhodobě dává najevo, že podporovat dvě divadla je pro něj přítěž.

Činoherní studio tak už v minulosti muselo čelit například pokusům obě divadla sloučit a v roce 1993 kvůli sporům o dotace odešla část tehdejšího souboru včetně šéfa Petra Poledňáka do Divadla Rokoko.

Činoherní studio přitom už dnes zdaleka nefunguje jen z dotace města. Jen loni na svůj provoz sehnalo téměř čtyřicet procent peněz z jiných zdrojů.

Současné Činoherní studio ale ústeckému magistrátu nevyhovuje i proto, že přitahuje občansky angažované lidi, kteří vedení města často zesměšňují - od zakládání protestních facebookových skupin a výrobu parodických videí (více zde) po různé protestní happeningy.

Například herec Jiří Maryško před rokem po rozhodnutí soudu, že výtvarník David Černý musí zaplatit exřediteli Národní galerie Milanu Knížákovi sto tisíc korun za to, že ho označil "za nafoukaného, kriploidního č…ka", pořádal na náměstí sbírku, aby mohl totéž říct ústeckému primátoru Mandíkovi.

Ústečané si toto divadlo nepřejí, prohlásil radní

Ústecký radní Pavel Dlouhý už dal ve vysílání Radiožurnálu najevo, že by byl raději, kdyby město podporovalo jiný soubor pro jiné publikum.

"Většina Ústečanů dnes říká, že do této budovy a do tohoto divadla již víckrát nevkročí, protože je tam polili kýblem a hlavní hrdinka sádru, kterou jí lili do úst, posléze vyzvracela na první řadu. Oni si zkrátka toto divadlo nepřejí," prohlásil.

Činoherní studio však uvádí i klasické kusy jako Revizor nebo Zkrocení zlé ženy, ale třeba i pohádky jako Sněhurka a sedm trpaslíků. Jeho návštěvnost překračuje podle ředitele Čepka osmdesát procent. V Ústí navíc vystupují se zájezdovými představeními populární soubory na prknech Severočeského divadla.

Představitele města však spíš než repertoár Činoherního studia popouzí předchozí ředitel Jaroslav Achab Haidler, který jako velký kritik magistrátu vstoupil i do politiky. Bývalá správní rada divadla ho pak z funkce po 17 letech odvolala, aby s vedením města udržela dobré vztahy, Haidler však v divadle zůstal jako herec a stále magistrát kritizuje například za netransparentnost (například zde).

Není tak nejspíš náhoda, že ústecký radní Jan Eichler uvedl zavedení grantů slovy: "To výběrové řízení přeci není proto, že chceme něco zlikvidovat, ale proto, že na nás média i různé neziskové organizace tlačí, abychom všechny naše kroky, kde dáváme nějaké peníze, zprůhlednili."

Nejprve tichá změna správní rady, pak tichá změna dotace

Nynější rok stará koalice ČSSD a lidí dodatečně vyhozených z TOP 09 a klubu Strany zdraví, sportu a prosperity se rozhodla Činoherní studio ovládnout už loni v září. V tichosti rozpustila správní radu divadla, kterou tvořili lidé nominovaní divadlem. Místo nich politici dosadili zástupce města a městský radní Eichler se stal předsedou. Původní správní rada a vedení divadla se to dozvědělo až po osmnácti dnech od MF DNES (o změně správní rady zde).

Když pak ústecká rada předložila zastupitelstvu návrh rozpočtu a místo očekávaných devíti milionů korun se v položce "činohra" objevilo 12 milionů, zdálo se, že magistrát chce vůči Činohernímu studiu uplatnit metodu "cukru a biče". Zastupitelé dotaci schválili v domnění, že schvalují dotaci pro Činoherní studio a vedení města je v tom svými vyjádřeními utvrzovalo.

Ve skutečnosti pak radní na konci ledna částku rozdělili na dva granty. Osm milionů pro zajištění činoherních představení v budově Činoherního studia, čtyři miliony v budově Severočeského divadla.

Přípravu grantů město projednávalo i s ředitelem Severočeského divadla, který se netají tím, že raději než na činohru chodí na fotbal (rozhovor zde). Naopak ředitele Činoherního studia o chystané změně neinformovalo nejen vedení města, ale ani nová, magistrátem dosazená správní rada.

Činoherní studio se tak až v půlce sezony náhle dozvědělo, že ve skutečnosti má jen šanci na získání osmi milionů, o milion a půl méně než loni. Protože by za takovou částku nedokázalo odehrát celou sezónu, čímž by porušilo podmínky grantu, a peníze na účtu nestačily na další provoz, divadlo od února přestalo hrát a o grant se odmítlo ucházet.

Ústecký primátor Vít Mandík postup města obhajoval tím, že magistrát jen využil zkušeností z Prahy, Brna, či Olomouce. To nadzvedlo člena pražské grantové komise Štěpána Kubištu tak, že Mandíkovi napsal, že v Praze vypisují pro divadla typu Činoherního studia granty na čtyři roky, a to tak, že už loni na jaře je vypsali na roky 2015 - 2018.

"Váš krok je tak dva roky v předstihu, než by měl být. Pokládám za nemožné, aby se do tohoto řízení přihlásila jakákoli dobře fungující organizace," napsal Kubišta.

, ,