Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Městské noviny odmítly otisknout kritiku radnice. Zastupitel se soudí

  15:21aktualizováno  15:21
Ústeckou radnici čeká soud. Žalobu na ni podal opoziční zastupitel David Daduč, který se chce domoci vydání svého příspěvku v Městských novinách. Napsal kritický komentář k převratu na magistrátu, po němž loni v červnu padla koalice ANO a PRO! Ústí. Redakční rada novin mu článek opakovaně odmítla vydat.

David Daduč je zastupitelem hnutí PRO Ústí, které po puči v tehdejší ústecké buňce ANO skončilo v opozici. | foto: Karel Pešek, MAFRA

„Smyslem žaloby je, aby soud určil, že město má povinnost článek zveřejnit,“ říká Daduč (žaloba zde).

Zastupitel mimo jiné napsal, že převrat mohl být reakcí starých struktur na snahu vlády ANO a PRO! Ústí zpřetrhat dlouholeté klientelistické vazby (o ústeckém puči zde). Redakční rada text odmítla zveřejnit čtyřikrát po sobě.

„Odpověděli mi, že záměrem redakční rady je, aby Městské noviny byly nepolitické, aby to byl informační servis pro občany, a že můj článek byl politický,“ líčí Daduč.

Argument částečně uznává, ale skutečný důvod zamítnutí článku vidí jinde. „V redakční radě jsou zastoupeni ti, kdo zvedli ruku pro současné vedení města. Myslím si, že jim je článek nepohodlný,“ podotkl.

Daduč má velkou šanci, že s žalobou uspěje. Podobný soud už nedávno vyhrála i opozice v Litoměřicích (o soudu v Litoměřicích zde). Tiskový zákon totiž radnicím výslovně ukládá, aby zastupitelům poskytly přiměřený prostor pro vyjádření názoru týkajícího se města.

„Platí se to z veřejných peněz a nesmí tam docházet k cenzuře,“ poukazuje Daduč. Žalobu podal v prosinci, datum jednání ještě soud nenařídil.

Vydávání už prověřoval i krajský úřad

Když se Daduč připravoval na podání žaloby, upozornil radnici také na několik nedostatků. V tiráži radničních listů chyběly zákonem požadované údaje, jako je datum vydání či přesný název vydavatele. Město reagovalo vyjádřením, že „odbor médií a audiovize ministerstva kultury od nás žádné doplňky nepožadoval.“

Reakce města se dostala ke studentovi práv a aktivistovi Lukáši Blažejovi, který podal podnět na krajský úřad. Ten předběžně chyby potvrdil a 6. prosince zahájil správní řízení. Městu v něm hrozila sankce až 200 tisíc korun.

„Paní primátorka byla na nedostatky Městských novin upozorněna. Kdyby na toto upozornění slušně reagovala a postarala se o nápravu chyb, podnět bych nepodával. Za případnou pokutu může tedy pouze liknavost a arogance současného vedení města,“ upozornil Blažej.

Redakční rada už chybějící údaje doplnila, v posledním vydání novin už jsou. „Po doplnění chybějících údajů do tiráže bylo správní řízení ukončeno,“ uvedla Jitka Stuchlíková z kanceláře primátora.

Zda město dostalo pokutu, není jasné. „Rozhodnutí ještě není pravomocné. Do té doby ho nelze blíže komentovat,“ sdělila mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.