Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na stavbě D8 začal úklid hlíny a kamení z rok a půl starého sesuvu

  13:28aktualizováno  13:28
Na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku začalo odstraňování masy hlíny a kamení z loňského sesuvu. Sanace potrvá do dubna, celá dálnice by měla být hotová do konce roku 2016.

„K tomu, aby dálnice D8 byla propojena, chybí jen málo. Je ostudou státu, že tato klíčová komunikace ještě nestojí,“ řekl na místě Dan Ťok, který by měl nahradit ve funkci ministra dopravy Antonína Prachaře.

Fotogalerie

Podle Ťoka je termín dokončení dálnice do konce roku 2016 reálný. „Dnes jsem se informoval o situaci se zhotoviteli stavby a věřím, že do tohoto termínu bude dálnice skutečně hotová,“ poznamenal.

Že dálnice ještě není hotová, považuje za ostudu i ministr financí Andrej Babiš, který na zahájení prací přijel také.

„Já říkám, že bych to možná postavil sám, rychleji a po rovině a levněji. Je obrovská ostuda, že za 21 let jsme postavili 76 kilometrů dálnice za 40 miliard korun. To je totální paralýza, neschopnost státu fungovat jako firma,“ řekl Babiš.

První etapa sanace přijde na téměř 72 milionů korun. Jde však jen o začátek obřích výdajů: v rozpočtu je na sanaci svahu a zasypané dálnice připravena více než miliarda.

Zemina ze sesuvu poslouží na stavbě dálnice

Sesuv rozestavěnou dálnici zavalil loni na začátku června. Sanaci předcházel geologický průzkum a spory o to, jak urychlit výběr zhotovitele stavby. Ředitelství silnic a dálnic chtělo, aby hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček vyhlásil stav nebezpečí. Ten ale namítl, že k tomu nejsou zákonné podmínky a ředitelství může využít paragrafu pro mimořádné postupy ve stavebním zákoně (o sporu zde).

Ředitelství silnic a dálnic tak nakonec postupovalo. Zhotovitele sanace, konsorcium firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia, vybralo bez řádného výběrového řízení. Tím si vysloužilo kritiku například organizace Děti Země (o výběru zde).

Hlavní část sanačních prací by měli dělníci zvládnout do konce roku. „Nejprve musíme vytěžit horní část sesuvu, protože tlačí na spodní část, která je nejnebezpečnější. Poté je třeba zajistit odvodňovací strouhy a retenční nádrže,“ upřesnil postup prací mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Stovky tisíc tun sesunuté zeminy následně poslouží na jiném úseku rozestavěné dálnice. V Řehlovic ji dělníci použijí na stavbu ramp mimoúrovňové křižovatky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barbora Suchanová s glukometrem, který tým vyvinul. Je velký jako platební...
Klíčem úspěchu bylo poznat soupeře, říká spoluautorka oceněného glukoměru

Trojice českých studentů vytvořila výjimečný měřič cukru v krvi dětí. S vynálezem vyhráli mezinárodní soutěž Microsoft Imagine Cup v americkém Redmondu. Na...  celý článek

Eskorta přivádí Viktora Yanchiho k chomutovskému soudu.
Falešným dolarům se po nákupu auta odlepil roh, kupec dostal tři roky

Na tři roky do vězení poslal chomutovský okresní soud devětadvacetiletého Viktora Yanchiho z Ukrajiny. Loni v únoru zaplatil prodejci za auto falešnými...  celý článek

Exponáty ve venkovském muzeu v Srbské Kamenici
V Srbské Kamenici vybudovali vesnické muzeum v pískovcové jeskyni

Srbská Kamenice na Děčínsku se pyšní novým muzeem. Netradiční je svým umístěním v pískovcové jeskyni. Nese název Venkovské zemědělské muzeum a nachází se na...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.