Snímek vrtulníku z prvního letu z 12. února 2015. Při druhém se ten den stroj...

Snímek vrtulníku z prvního letu z 12. února 2015. Při druhém se ten den stroj zřítil. | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Za smrt pilota stavebnicového vrtulníku mohlo špatně uchycené lanko

  • 24
Nehodu vrtulníku u Bohušovic nad Ohří, při které v únoru zahynul 45letý pilot, pravděpodobně způsobila chyba při montáži stavebnicového stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který v úterý zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

Nehoda se stala letos 12. února a zahynul při ni zkušený pilot Marek Rom, který létal od roku 1994 i na armádních stíhačkách a déle než 10 let řídil letový provoz (o nehodě zde). Zkoušku na pilotování vrtulníků měl od března 2011 a měl na nich nalétáno přes 220 hodin.

V červenci 2013 si od majitele z USA koupil dvousedadlový vrtulník A 600 Talon ze stavebnice od firmy RotorWay. Schválení k provozu se mu podařilo získat v červenci 2014 s omezením pro amatérsky postavená letadla provozovaná mimo území USA.

S vrtulníkem létal od srpna 2014 a nalétal s ním přes 12 hodin. V osudný den provedl dva kontrolní navigační lety. Při druhém z nich se zhruba po 20 minutách letu závady fatálně projevily.

„Na bowdenu směrového řízení byl pevně přichycen elektrický vodič a tento svazek nebyl přichycen k ocasnímu nosníku podle konstrukčního manuálu,“ konstatují vyšetřovatelé ve zprávě.

Vrtulník měl navíc poškozené ložisko, což způsobovalo vibrace. Jejich vlivem se svazek s bowdenem posunul uvnitř ocasního nosníku až k hřídeli, kde ho zachytil rotující šroub.

Nosná vrtule usekla ocas

„Zkrácení délky bowdenu zapříčinilo změnu úhlu nastavení listů vyrovnávacího rotoru, čímž došlo k jejich vychýlení,“ popisují vyšetřovatelé.

List vyrovnávacího rotoru zasáhl konstrukci a ulomil se. Struna z bowdenu se vytrhla ze směrového řízení, takže účinnost vyrovnávacího rotoru se podstatně snížila a stroj se naklonil dopředu.

„Po utržení listu došlo k extrémním vibracím a náhlé změně letu, se kterou se pilot dříve nesetkal,“ stojí ve zprávě.

Pilot prudce přitáhl páku řízení, v důsledku toho se ale střetla nosná vrtule s ocasem a usekla ho.

„Pilot byl pravděpodobně okolnostmi donucen provést natolik energický a zároveň současný pohyb pákami cyklického a kolektivního řízení, že způsobil vykmitnutí listu nosného rotoru a jeho následný střet s ocasním nosníkem,“ konstatují vyšetřovatelé.

Pilot neměl výcvik na tento typ a letěl, kde neměl

S takto poškozeným a prakticky neovladatelným vrtulníkem neměl pilot šanci nouzově přistát. Stroj se zřítil na pole na okraji Bohušovic nad Ohří. Do země narazil rotorem a poté se převrátil na levý bok. Stroj začal hořet a požár trosky zcela zničil.

Části vrtulníku byly roztroušeny v délce čtvrt kilometru, ve středu trosek bylo tělo pilota. Utrpěl mnohočetná poranění, zemřel hned po dopadu, ještě než vrtulník začal hořet.

Vyšetřovatelé zjistili, že pilot na tomto typu vrtulníku neprovedl žádný výcvik. „Nebyl způsobilý k letům s vrtulníkem A 600 Talon v souladu s předpisy,“ uvedli.

Nad Bohušovicemi pilot navíc správně letět neměl. „Celý kritický let prováděl mimo prostor určený pro provádění kontrolních letů,“ stojí v závěrečné zprávě.

12. února 2015