Starý řetězový most a nový ocelový krátce před dokončením. První se zavřel a...

Starý řetězový most a nový ocelový krátce před dokončením. První se zavřel a druhý otevřel 9. prosince 1933. | foto: Magistrát města Děčín

Obloukový most v Děčíně slaví osmdesátiny, stavěli ho ručně v mrazu

  • 10
Děčínský Tyršův most dlouhý 180 metrů a vážící 2 400 tun slaví osmdesáté narozeniny. Za necelý rok ho přes řeku Labe postavily plzeňské Škodovy závody. Stavba začala v březnu a otevřen byl 9. prosince 1933.

"Tehdy to bylo normální stavební tempo, nic mimořádného. Celý most se stavěl ručně za pomoci rumpálů. A v mrazu minus dvacet stupňů ten ocelový kolos dělníci umístili na milimetr přesně. Dnešní technika by při těchto teplotách stávkovala," uvádí Petr Joza z děčínského archivu.

Tyršův most v Děčíně

Nahradil starý řetězový most císařovny Alžběty s kamennými portály z roku 1855.

Stavba mostu dlouhého 180 metrů a vážícího 2 400 tun byla zahájena v březnu 1933, otevřen byl téhož roku 9. prosince.

Dělníci při jeho stavbě použili 70 tisíc nýtů.

Nový most byl vyprojektován z ocele jako obloukový, uložený na kamenných pilířích starého řetězového mostu císařovny Alžběty z roku 1855. Právě ten potřebovalo za první republiky vedení Děčína nahradit.

Škodovy závody zakázku již před 80 lety získaly ve veřejné soutěži. Jednou z podmínek bylo co nejméně narušit spojení obou měst a lodní dopravu.

Most tehdy totiž spojoval s Děčínem samostatné Podmokly, Bodebach. Samostatnost ztratily až v roce 1942. Od té doby jsou děčínskou čtvrtí a dnes je Tyršův most spojuje s další částí Děčína - Starým Městem.

Aby byla doprava co nejméně narušena, odborníci vymysleli u nás dosud neprovedený postup výměny mostů nový za starý. Na obou březích vedle Alžbětiny stavby od jara do léta 1933 montovali poloviny středního oblouku nového mostu.

Most dostal jméno po děčínském rodákovi

Uprostřed řeky postavili pouze štíhlou pomocnou bárku. Během tří měsíců sestavili a snýtovali celé střední pole o váze 900 tun. Nejvyšší části oblouku přitom dělníci montovali ve výšce 30 metrů nad hladinou a 15 metrů dlouhá část konstrukce vyčnívala bez opory.

V červnu byly obě poloviny středního pole hotové. Koncem měsíce je montéři posunuli do středu řeky na pomocnou bárku. Konstrukci táhla dvě ruční stavební zdvihadla, přičemž přesný směr posunu a ponor lodi nepřetržitě kontroloval a řídil montážní inženýr. Trasu dlouhou 41 metrů konstrukce překonala za necelé tři hodiny.

V prosinci 1933 firma celý most hydraulickými pumpami zvedla a prostřednictvím speciálních svařovaných vahadel a traverz uložila na ocelové válce. Přesun probíhal přesně podle harmonogramu, přestože práce ztěžoval silný mráz.

Přesto byl 9. prosince ve 12 hodin most v ose nad pilíři a mohl být spuštěn na ložiska. Otevřel téhož dne odpoledne a dostal jméno po děčínském rodákovi Dr. Miroslavu Tyršovi, spoluzakladateli Sokola.