Opuštěná budova nádraží Děčín východ

Opuštěná budova nádraží Děčín východ | foto: Aleš Horáček, iDNES.cz

O chátrající východní nádraží má zájem univerzita, ale je pro ni drahé

  • 1
Historická budova východního nádraží v Děčíně, která pustne, má šanci na záchranu. Pro své potřeby by ji ráda získala děčínská pobočka Českého vysokého učení technického, která by v ní chtěla vybudovat multifunkční centrum pro vzdělávání.

Zatím však není jasné, jakým způsobem chce České vysoké učení technické (ČVUT) budovu získat (o problematice nádraží jsme psali zde).

Objekt totiž patří Českým drahám, které ho nabízejí k prodeji už několik let. Požadují ale 27 milionů korun. To že by nádraží za takové peníze koupila škola, je podle vedoucího pracoviště Dopravní fakulty ČVUT v Děčíně Ondřeje Smíška vyloučené.

Nádraží východ

  • novorenesanční budovu nádraží Děčín východ postavila jako pohraniční stanici Rakouská severozápadní dráha v sedmdesátých letech 19. století.
  • stanice ležela na trase spojující Vídeň se Saskem a Berlínem
  • zažila například návštěvu císaře Františka Josefa I. nebo severokorejského diktátora Kim Ir Sena

„Je několik variant, kdo by byl vlastníkem, o tom budeme teprve jednat,“ sdělil Smíšek s tím, že v současné době spěje vše k podpisu memoranda, o němž jednají České dráhy, ČVUT, kraj, město Děčín a Hospodářská rada okresu Děčín.

Memorandum má vybídnout k tomu, aby budova sloužila právě ČVUT. „Poté bychom zadali projekt, který určí, kolik by stála rekonstrukce a následný provoz,“ dodal Smíšek.

Jediný zájemce

Univerzita je zatím jediným zájemcem o nevyužívanou budovu nádraží. České dráhy objekt prodávají, protože ho nepotřebují. Jeho údržba totiž představuje velkou zátěž.

„Jen v posledních pěti letech jsme investovali do nutných rekonstrukcí, například do opravy střechy či do statického zajištění částku převyšující 5 milionů korun,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Podle ní se potenciální zájemce hledá jen velmi těžko. „Je to s ohledem k charakteru budovy, která je nejen zdevastovaná, ale od roku 1958 je také kulturní památkou,“ vysvětlila mluvčí.

Dráhy zatím nesleví

I přesto zatím dráhy neuvažují o tom, že by ze svého sedmadvacetimilionového požadavku slevily. „Jsme akciovou společností a svůj majetek můžeme prodávat pouze za ceny stanovené znaleckým posudkem,“ uvedla Pistoriusová.

České dráhy prodávají nemovitosti, které nepotřebují, po celé republice. Jen v Ústeckém kraji je to i s děčínským nádražím dvacet objektů.

Nechybí mezi nimi třeba rekreační středisko v Jiřetíně pod Jedlovou zhruba za milion korun či zdevastovaný rodinný domek v Patokryjích na Mostecku za 90 tisíc korun.

Děčínské východní nádraží s cenou 27 milionů korun je nejdražší nabízenou nemovitostí v celém Ústeckém kraji.