Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nepostradatelný remorkér mění majitele, aby mohl dál zachraňovat lodě

  9:19aktualizováno  9:19
Nepostradatelné plavidlo, vlečný remorkér Beskydy, který byl v červenci prohlášený technickou památkou, mění vlastníka. Firma Evropská vodní cesta prodala tuto unikátní loď státu, protože provoz se jí nevyplácel a nechtěla už ho dotovat.

Remorkér Beskydy při vyprošťování nákladní lodi z mělčiny v Děčíně. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Nově se remorkér Beskydy bude starat Ředitelství vodních cest (ŘVC), které zajistí, aby poslední kus svého druhu na Labi zůstal zachován, a přitom dál sloužil, neboť je tu nepostradatelný.

Fotogalerie

Žádná jiná loď totiž nemá takové parametry, aby ji na této řece dokázala zastoupit.

„Jsme před podpisem smlouvy, do několika týdnů budeme remorkér vlastnit,“ potvrdil mluvčí ŘVC Jan Bukovský s tím, že kupní cena je zhruba 10 milionů korun.

Ministerstvo kultury prohlásilo remorkér technickou památkou coby poslední plavidlo tohoto typu, které po Labi ještě jezdí. Postaveno bylo v 50. letech. Původně jich bylo dvanáct, ostatní už ale jako vlečné lodi neslouží.

Beskydy dodnes plní svou funkci, a to s původním technickým vybavením. Dosud u nás přitom nebyla vyvinutá jiná loď s tak nízkými nároky na výšku hladiny.

Úspěšný zákrok v Drážďanech

„Jde o jedinou loď, která umí pomoci i při různých havarijních situacích,“ připomíná mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková, že Beskydy slouží i k vyprošťování lodí, jež na Labi uvázly kvůli nízké hladině.

Loni se třeba remorkér vyznamenal, když pomohl vysvobodit českou nákladní loď, která se vzpříčila na pilířích jednoho z drážďanských mostů a blokovala řeku (psali jsme o tom zde).

Remorkér bude i po změně vlastníka jezdit dál a ŘVC bude hradit i případné opravy této památky.

„Stejně jako dosud díky svému malému ponoru bude toto plavidlo tahat nákladní i osobní lodě při nízké vodě v problematickém úseku mezi Hřenskem a ústeckým Střekovem.

„Nebo bude sloužit jako vyprošťovací plavidlo při havárii jiné lodě,“ zdůraznil Bukovský. Jak doplnil, úřad také jedná s Děčínem o tom, že by loď kotvila právě tam, kde by si ji zájemci mohli ve vybraných dnech prohlédnout.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ústecký neurochirurg Petr Vachata.
Operujeme až deset těžkých úrazů krční páteře ročně, říká neurochirurg

Německý řidič utrpěl při nedávné nehodě v Teplicích vážné zranění páteře. Podobné případy ale lékaři v Ústí nad Labem zvládají. „U velmi těžkých úrazů páteře...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Barbora Suchanová s glukometrem, který tým vyvinul. Je velký jako platební...
Klíčem úspěchu bylo poznat soupeře, říká spoluautorka oceněného glukoměru

Trojice českých studentů vytvořila výjimečný měřič cukru v krvi dětí. S vynálezem vyhráli mezinárodní soutěž Microsoft Imagine Cup v americkém Redmondu. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.