"Navrhuji její podobu, využívám přitom svou fantazii," říká Blažek trochu nesměle a několikrát opakuje, že nestojí o přílišnou popularitu. "Všechno staví odsouzení z polystyrenu, kartonu a lepidla. Je to levnější než materiál odlévat," přibližuje ředitel.
Místnost, která se mění na kapli, bývala vazební celou a později kanceláří sociálního pracovníka. Dnes už by to řekl málokdo. Charakteristické gotické lomené oblouky vypadají, jako by je někdo vytesal před staletími z pískovce. "Na papír je natažený písek, jehož broušením se dosáhne zvláštní patiny," přibližuje ředitel.
Vchod do místnosti tvoří gotický portál, naproti němu jsou vitrážová okna vyrobená z dekoračních pásků a barev na sklo. Pod nimi přibude zlatý kříž s Kristem a improvizovaný presbytář, místo pro kněží.
Ze stropu visí lustr z tvrdého papíru k nerozeznání od železného. Kolem dokola jsou římsy. Vedle dveří uzamykatelná knihovnička, pod okny LCD monitor, aby vězni k výkladu mohli sledovat dokument třeba o dějinách náboženství. Kaple bude hotová na konci února.
Vězni se s kaplanem scházeli ve výslechové místnosti
Cosi jako vězeňská kaple dosud fungovalo ve výslechové místnosti. Stávalo se tak, že obviněný nebo odsouzený mluvil s kaplanem ve stejné místnosti krátce poté, kdy v ní vypovídal.
"To nebylo příliš vhodné. Každý má právo na duchovní život. Smyslem je, aby odsouzení opustili zamřížovanou místnost a vstoupili tam, kam vstupuje Bůh. Kaple má snížit napětí, zklidňovat. To je filozofie vězeňské služby - zpříjemňovat výkon vazby," říká ředitel.
Volba na gotiku při stavbě kaple nepadla náhodou. "Mně je nejblíže. Je to odhmotnělá architektura mířící k Bohu. A navíc je pro odsouzené stavebně nejsnazší ji vytvořit," vysvětluje Blažek.
Výtvarné cítění ředitele Blažka, který pár dní v roce vyučuje malbu a kresbu na ústecké univerzitě, je znát i na chodbách věznice. Podél zdí jsou instalována masivní dřevěná vrata starých šatlav, na stěnách fotografie dřívějších věznic, v jídelně visí jeho vyobrazení Teplic.