Dolní Zálezly lodě až dosud míjely. Nyní u nich vzniklo největší samostatné přístaviště na dolním toku Labe. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Dolní Labe chce být jako Baťův kanál, otevřelo první veřejná kotviště

  • 5
Na Labi vznikla nová přístaviště pro malé lodě. Ředitelství vodních cest je otevřelo v Lovosicích na Litoměřicku a Dolních Zálezlech na Ústecku. Postupně má na dolním Labi vzniknout celá síť veřejných přístavišť, aby na něm byly podobné podmínky pro vodní turistiku jako například na Baťově kanále.

"Lovosice a Dolní Zálezly jsou prvními vlaštovkami moderní sítě veřejných přístavišť, která na Labi dosud chyběla. Budou sloužit nejen osobním lodím, ale v Dolních Zálezlech také vodním turistům, kteří zde bezpečně zastaví, mohou přenocovat, navštívit okolí a putovat dále," řekl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Dvě nová stanoviště pro osobní lodě a rekreační plavidla, kde lze zakotvit zdarma, doplnila už existující přístaviště v Ústí nad Labem. Jejich vybudování za 25 milionů je reakcí na rostoucí zájem o využívání labské vodní cesty. Jako první je využila loď Bohemia DC.

V Lovosicích se můstek pro osobní lodě nachází v městském parku. "Již před několika lety jsme v Lovosicích provizorně umístili přístavní můstek a první osobní lodě zde začaly přistávat. Nové přístaviště přináší zcela jinou kvalitu a tak očekávám, že počet návštěvníků podstatně vzroste," uvedla starostka Lovosic Lenka Lízlová.

Vedle můstku v Dolních Zálezlech je pak největší samostatné přístaviště na dolním toku Labe, vejde se do něj až 16 malých rekreačních plavidel.

"V naší obci dosud nemohli vodní turisté bezpečně přistát a jen ji míjeli. Lodní dopravu považuji za příležitost pro cestovní ruch i prostor pro vznik pracovních příležitostí," poznamenal starosta Dolních Zálezel Miroslav Suchý.

Podobu přístavištím dal architekt Kotas

Přístaviště na dolním Labi mají společný vizuální styl, jemuž dominuje bílá barva a symbolika lodní architektury.

"Usilovali jsme o jednoznačně zapamatovatelnou podobu přístavních mol, podle níž by uživatelé labské vodní cesty mohli polohu přístaviště vizuálně rozpoznat už z větší vzdálenosti. Totéž však platí i pro příchozí ze břehu," poznamenal architekt nových přístavišť Patrik Kotas.

V červnu a červenci vzniknou nová mola i v Libochovanech, Libotenicích a Nučnicích, časem se má opravit přístaviště v Litoměřicích. Náklady za téměř sto milionů korun platí Státní fond dopravní infrastruktury. Navíc se už projektuje i nové přístaviště u Smetanova nábřeží v Děčíně, v Malých Žernosekách a v Roudnici nad Labem.

,