Varnsdorf se stanice zdravotnické záchranné služby zatím nedočká. (Ilustrační snímek)

Varnsdorf se stanice zdravotnické záchranné služby zatím nedočká. (Ilustrační snímek) | foto: Radim Holiš , Creative Commons

S peticí za stanici záchranky ve Varnsdorfu neuspěl, chce změnit zákon

  • 1
Celkem 801 podpisů bylo pod peticí, která žádala zřízení stanice záchranné služby ve Varnsdorfu. Vedení Ústeckého kraje to odmítlo, podle něj je dojezdový čas záchranky z blízkého Rumburku dostatečný. Autor petice Pavel Vodička se ale hodlá obrátit na poslance, aby změnili zákon, podle kterého by se záchranka ve Varnsdorfu zřídit musela.

„V současné době Ústecký kraj neuvažuje o změně rozmístění posádek záchranné služby v této oblasti. Dostupnost přednemocniční neodkladné péče, kterou pro město Varnsdorf zabezpečuje zdravotnická záchranná služba ze stanoviště v Rumburku, splňuje veškeré předepsané normy,“ sdělila mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Vodička bojuje o zřízení stanice záchranky ve Varnsdorfu už od roku 2003. Nejprve to zkoušel na vlastní pěst, kdy vyjednával na městě, krajské záchrance i vedení kraje. Letos poprvé zkusil zatlačit peticí, jeho požadavek podpořilo 801 lidí. 

„Sanitky záchranné služby do oblasti Varnsdorfu dojíždějí průměrně 12 km z Rumburku či 26 km z Velkého Šenova. Dojezdová doba v některých případech neumožňuje záchranu lidského života či odvrácení trvalých následků na zdraví pacientů,“ stojí v textu petice.

Skoro 99 procent výjezdů záchranky je včas

Zákon určuje, že dojezdová doba záchranky musí být do 20 minut. Posádky z Rumburku zajišťují výjezdy do Varnsdorfu z 91 procent, 95 procent jich je pod 15 minut, což je výrazně pod časovým limitem. Celková čísla pak mluví o tom, že ze všech stanic, tedy včetně Velkého Šenova a České Kamenice, se výjezdy v zákonné lhůtě stíhají v 98,6 procentech případů a jen v 1,4 procenta případů je dojezd z nějakého důvodu delší.

Tato čísla jsou hlavním argumentem krajské záchranky, která zřízení stanice v Varnsdorfu považuje za zbytné. „Vzhledem k velikosti města Varnsdorf je zdravotnickou záchrannou službou zabezpečována přednemocniční neodkladná péče ze spádové výjezdové základny v Rumburku se značnou rezervou,“ uvádí v bilanční zprávě vedoucí dopravy a spojů krajské záchranky Martin Repko a vedoucí operátor zdravotního operačního střediska Pavel Šebesta.

Vodička však trvá na tom, že ví o případech, kdy je potřeba dojezdová doba ještě kratší. Zmiňuje nehodu, kdy loni na podzim u kruhového objezdu poblíž supermarketu Lidl srazil autobus cyklistu. Záchranka byla na místě za 17 minut. „Ačkoliv to stihla v tom pitomém limitu, ten člověk je dneska mrzák, protože mu mezitím odešel mozek,“ zdůrazňuje Vodička.

Vodička chce změnit zákon

Aktivista proto nepoleví a svou pozornost zaměří na státní orgány, aby dosáhl změny zákona tak, že by kraj ve Varnsdorfu stanici záchranky zřídit musel. „Budeme požadovat předložení návrhu zákona, který by zřízení stanice ve Varnsdorfu podmiňoval,“ říká Vodička. Hodlá rozjet petici, která by měla celostátní rozměr. „Jsou další tři stejně velká města, která nemají svou záchrannou stanici,“ podotkl.

Jeho snahu podporuje i varnsdorfská radnice, byť tak činí s jistou rezervou. „Jeho dvanáctileté snahy o zřízení záchranné stanice ve Varnsdorfu chápeme, ovšem stejně jako minulá vedení města stojíme před otázkou financování provozu takové služby. Samozřejmě město by si přálo zřízení záchranné stanice, ale nemá peníze na provoz,“ zmínil místostarosta města Ladislav Hambálek.