Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Ústí se při stávce cestuje lépe, autobusy a silnice jsou poloprázdné

  8:11aktualizováno  13:12
Obyvatele Ústí nad Labem čekalo ve čtvrtek ráno překvapení. Místo ochromené městské dopravy a silnic ucpaných auty se ve městě se stávkujícími dopravními odbory cestuje lépe než v jiné dny. Silnice i trolejbusy jsou poloprázdné. Ke stávce se v Ústí přidal jen zhruba každý desátý řidič Dopravního podniku.

Trolejbusů a autobusů v Ústí jezdí kvůli stávce méně, přesto jsou poloprázdné. | foto: Ondřej Kůs, iDNES.cz

"Stávkuje 43 řidičů z obou divizí, tedy autobusové a trolejbusové dopravy. Dalších dvacet lidí stávkuje z dílen," informoval ráno šéf odborů Dopravního podniku Ústí nad Labem Martin Dvořák (rozhovor s Dvořákem o stávce čtěte zde).

Ředitel Dopravního podniku Tomáš Kraus zpochybnil i tento nízký počet. "Celkem se do stávky v naší společnosti zapojilo 22 autobusových a 8 trolejbusových řidičů z ranních směn. Kromě těchto třiceti řidičů se ke stávce žádní zaměstnanci nepřipojili," tvrdí.

Část stávkujících řidičů se totiž během dne do práce vrátila. Lidé z dílen stávkovali jen dvě hodiny.

Krizový jízdní řád ústecké MHD najdete zde

Odboráři oznámili, že se ke stávce připojí, v pondělí. Už druhý den vedení Dopravního podniku sehnalo dost řidičů na to, aby zajistilo linky do všech čtvrtí (více čtěte zde).

"Sehnali jsme asi 120 z celkových zhruba 370 řidičů, které máme. Ani jsme je nemuseli přemlouvat. To, že chtějí přijít do práce i přes výzvu odborů ke stávce, vyplynulo od nich, spontánně z diskuse nebo po domluvě s kolegy," řekl ve středu ředitel Kraus.

Trolejbusů a autobusů v Ústí jezdí kvůli stávce méně, přesto jsou poloprázdné.
Trolejbusů v Ústí jezdí kvůli stávce méně, přesto jsou poloprázdné.

Jak do práce přicházeli další řidiči, kteří do stávky nevstoupili, Dopravní podnik doplnil i další spoje. Takto navíc proti původním slibům vypravil autobusové linky č. 2, 7, 13 a 18, od půl osmé posílil také trolejbusovou linku č. 52 a nasadil vozy na linku č. 62. V půl třetí odpoledne vyjela i linka č. 55.

V porovnání s běžným pracovním dnem Dopravní podnik už dopoledne zajistil provoz autobusové dopravy v rozsahu 75 procent a trolejbusové dopravy v rozsahu téměř 70 procent.

Nikomu jsme nevyhrožovali, ani neupláceli, říká ředitel

"Čekali jsme, že vedení bude chtít dopravu v nějakém rozsahu zajistit, takže to pro nás nebylo překvapení. Když někdo nechce chápat důvody stávky, jak reformy dopadnou na důchodce a zaměstnance, tak se s tím nedá nic dělat. Já ty lidi, kteří pojedou, nakonec i chápu. Mají strach. Musejí platit půjčky, někteří mají smlouvu na dobu určitou a bojí se, že přijdou o práci," řekl k tomu šéf odborů Dopravního podniku Martin Dvořák.

Vedení Dopravního podniku odmítá, že by řidičům vyhrožovalo.

"To zásadně odmítám. Jednání probíhala velmi korektně. Pravda není ani to, že jsme je upláceli. Ovšem budu o tom uvažovat, protože pokud zaměstnanec pomůže firmě v tíživé situaci, odměnu si jistě zaslouží. Ještě nevím, zda to bude pochvala, nebo peníze," podotkl ředitel Kraus.

Přestože spojů jezdí méně než obvykle, autobusy a trolejbusy jsou překvapivě poloprázdné. Minimum lidí jezdí také náhradními autobusy místo vlaku na trase Děčín - Ústí nad Labem - Most - Chomutov.

"V Mostě čekal na spoj do Ústí jeden člověk, nádraží je prázdné a je tu klid," informoval redaktor MF DNES.

Podobné je to i na dalších tratích v Ústeckém kraji. "O náhradní autobusy je minimální zájem. Původně jsme počítali, že na linkách nasadíme dva autobusy, ale nakonec stačí jeden. Někdy v něm jede deset cestujících, jindy ale také jen jeden dva," poznamenala mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Policisté měli řídit hustou dopravu, teď se nudí

Neobvykle volno je i na silnicích. "Provoz je menší než v jiné dny. Nemusíme proto přistupovat k žádným opatřením," poznamenal šéf ústecké dopravky Karol Kočárek.

Ještě ráno přitom Kočárek například zvažoval, že pokud to bude nutné, vypne na silnici z Děčína do Prahy u ústeckého železničního mostu semafory a silnici zablokuje tak, aby všechna auta musela jet přes velký kruhový objezd pod Větruší a tam se promíchala s těmi, které najíždějí z centra města a od dálnice D8. Nebylo to ale nakonec potřeba.

Silnice podél Labe bývá v jiné dny plná aut.
Na této křižovatce chtěl šéf dopravní policie původně vypnout semafory a posílat veškerý provoz na kruhový objezd. Nakonec tu je volněji, než v jiné dny.

"Aut jezdí méně než obvykle. Mnozí řidiči se asi zalekli toho, že všude budou zácpy a raději nevyjeli," řekl jeden z policistů tříčlenné hlídky, která měla v tomto místě řídit dopravu a nyní jen přihlížejí řídkému provozu.

Ústí se přitom původně dopravního kolapsu obávalo natolik, že usilovalo o to, aby policie zakázala kamionům sjíždět z dálnice D8 (více čtěte zde).   

Jiři Rys z firmy Credo tak umístil podle pokynů policie v 6:15 na kruhový objezd za koncem dálnice D8 v Lovosicích dopravní značku, která zakázala nákladním vozům odbočit na Ústí nad Labem. Náklaďáky musely pokračovat na Velemín.

Zablokovaný vjezd pro kamiony v Lovosicích.

Zablokovaný vjezd pro kamiony v Lovosicích.

Zablokovaný vjezd pro kamiony u Trmic.

Zablokovaný vjezd pro kamiony u Trmic.

Policie zakázala kamionům vjezd do Ústí nad Labem také na sjezdu z dálnice D8 u Trmic, kam proudí stovky vozů z Německa. Situace tam byla komplikovanější než v Lovosicích, protože policie do města musela pustit kamiony, které zásobují velké markety.

Uzavírka proto byla až na kruhovém objezdu po sjezdu z dálnice. Kamion za kamionem z dálnice sjížděl a policista je pak vracel zpět, aby pokračovaly na Teplice.

"Čeští řidiči o uzavírce většinou vědí, cizincům důvody vysvětluji a většinou to chápou," poznamenal policista, který kamiony vracel.

Po hodině policie zjistila, že jsou uzavírky zbytečné a kamiony do Ústí pustila.

Horníků do Prahy vyjelo jen pár

Do Prahy z Mostu vyjel autobus horníky, další jel z Chomutova. Také jich ale moc nebylo. "Jelo nás 42, o kolezích z Chomutova zprávu nemám," poznamenal předseda odborů mosteckého Czech Coalu Jaromír Franta.

Horničtí odboráři z Mostecka už předem očekávali, že jejich účast na protestech nebude masivní. V Czech Coalu přitom pracuje 5 500 zaměstnanců. "Spoustu lidí omezí ranní termín odjezdu, takže asi pojedou jen ti, kteří mají noční nebo volno," avizoval Franta.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Nové policejní uniformy ze speciálních materiálů
Policisté v Ústeckém kraji chybí, noví většinou neprojdou psychotesty

Na pět desítek policistů schází do plného stavu v Ústeckém kraji. Podle vedení policie noví uchazeči nepřicházejí kvůli nižšímu platu. Podmínky přijetí se ale...  celý článek

Místo nehody u autobusové zastávky v Hrobu. Díra na boku zdi je po nárazu auta.
V Hrobu řídil bratr patnáctileté, zní z Facebooku. Policie to prověřuje

Vyšetřování úterní nehody v obci Hrob na Teplicku, kde auto srazilo dívku s kočárkem, se zřejmě protáhne. Na sociálních sítích se totiž začaly objevovat...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.