Část průmyslové zóny Triangle nedaleko Žatce. | foto: MF DNES

Sen o městě v zóně Triangle se rozplynul, u fabrik ale bude nová čtvrť

  • 2
Ze žateckého letiště, kde je obří průmyslová zóna Triangle, mělo být zcela nové stejnojmenné městečko. Nakonec nebude, ale zóna Triangle zázemí nutně potřebuje.

Město jménem Triangle mělo na bývalém letišti vyrůst podle deset let starých vizí bývalého krajského hejtmana Jiřího Šulce.

Průmyslová zóna u dálnice D7 měla dát práci až 13 tisícům lidí. Její součástí by byly obchody, lokality pro bydlení a do tehdejších představ se vešla i tramvajová trať, která by městečko spojila s Mostem.

Ambiciózní vize se neuskuteční, ale hlavní smysl zóna pro tisíce lidí plní. V současné době v ní pracuje kolem tří tisíc zaměstnanců. A během srpna začne vznikat také zázemí občanské vybavenosti s názvem Triangle City.

Investoři v zóně

  • v zóně působí firmy: Gonvarri, Gestamp, Hitachi Automotive, Hitachi Cable, Nexen Tire, Yanfeng, Solar Turbines, Hargo, Neturen, HaR Komplet, Schambeck Bohemia, Grammer, Panattoni, Kiswire
  • k největším zaměstnavatelům (psali jsme o tom zde) budou patřit Nexen (výroba pneumatik, přijme až 2300 lidí) a firmy vyrábějící komponenty do aut – Yanfeng (1500), Grammer (900) a Hitachi Cable (500)
  • za tři roky by mělo podle předpokladů pracovat v Trianglu 6500 lidí a do roku 2028 zhruba 8000 zaměstnanců

„V první fázi tam vzniknou ubytovna, kanceláře a jídelna. Volné kanceláře a jiné prostory se budou pronajímat například domácím a zahraničním investorům, kteří v průmyslové zóně dosud nemají vlastní zázemí,“ vysvětlil Martin Pondělík z krajské organizace Strategická průmyslová zóna Triangle.

Objekty z mobilních buněk

Kraji průmyslová zóna patří, jeho úředníci se o ni starají, ale sami v ní nepůsobí. Jejich kanceláře jsou v Údlicích na Chomutovsku. Ovšem už na podzim se budou stěhovat přímo na Triangle. Dosud to nebylo možné. „Podobné zázemí tam chybí jak nám, tak investorům,“ potvrdil Pondělík.

Během srpna se začnou ve středové části Trianglu, hned u dokončeného úseku dálnice D7, provádět terénní práce. Poté se z mobilních buněk sestaví deset samostatných objektů.

Osm z nich budou ubytovny s kapacitou 256 lůžek a využívat je budou zaměstnanci i dodavatelé investorů v zóně.

„Mobilní buňky jdou kombinovat a sestavovat, bydlení tam bude na velmi slušné úrovni. Už je využívali zahraniční zaměstnanci i manažeři, kteří se podíleli na rekonstrukci elektrárny v Ledvicích, právě od společnosti ČEZ kraj buňky koupil,“ vysvětlil Pondělík.

Další dva montované objekty vytvoří jídelnu o celkové ploše 537 metrů čtverečních a administrativní budovu s kancelářemi. Její podlahová plocha bude mít přes tisíc čtverečních metrů.

V plánu příjezdová silnice a jezírko

Ve druhé fázi, která skončí příští rok v létě, je naplánovaná příjezdová komunikace a malé jezírko. Za všechny stavební práce zaplatí Ústecký kraj zhruba 66 milionů korun.

Jejich využití ovšem může být víceúčelové, například ubytovna může posloužit v případě živelních pohrom jako náhradní ubytování. Do budoucna je pak na zhruba 12 hektarech plochy možné postavit třeba zdravotnické zařízení nebo mateřskou školu, které by rovněž sloužily zaměstnancům zóny.

Typické sídlo, třeba se starostou a obecní radou, jak o něm uvažoval kraj před 10 lety, ale na Trianglu nevznikne. „Třeba bytová výstavba tu není možná, protože s ní nepočítá územní plán průmyslové zóny,“ dodal Pondělík.

Zóna na rozloze 364 hektarů vznikla z bývalého vojenského letiště kvůli tomu, aby přilákala investory a zajistila práci pro obyvatele tří okresů, které jsou dlouhodobě postižené nezaměstnaností – Mostu, Chomutova a Loun.

Zatím 3 tisíce pracovníků

Momentálně v ní působí čtrnáct investorů, kteří už zaměstnávají zhruba tři tisíce lidí nebo připravují závody pro budoucí výrobu. „Potvrdilo se, že zóna je atraktivní a investory láká.

Pokud se naplní představy firem, jako je třeba Nexen, mělo by tu v roce 2020 pracovat 6 750 lidí,“ řekl Pondělík s tím, že konečná kapacita Triangle počítá zhruba s osmi tisíci pracovních míst.

Někteří investoři, jako třeba Gestamp, jsou s podmínkami natolik spokojení, že své původní výrobní prostory ještě rozšiřují.

A to přesto, že jednu komplikaci související s průmyslovou zónou Triangle se nepovedlo vyřešit ani za deset let. Dálnici D7 se podařilo jen rozestavět, ale kdy bude dokončená až k Praze, to pořád nikdo neví.