Radnice v Sebnitz začíná zvažovat, že hraniční přechod s Dolní Poustevnou nechá po dobu oprav částečně otevřený. Ilustrační snímek

Radnice v Sebnitz začíná zvažovat, že hraniční přechod s Dolní Poustevnou nechá po dobu oprav částečně otevřený. Ilustrační snímek

České protesty zabraly, Němci nechají hraniční přechod průjezdný

  • 4
Německé úřady přehodnocují nápad zavřít na celé léto důležitý hraniční přechod mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou ve Šluknovském výběžku. Lidé z okolí vyděsilo, že by přechod měl být kvůli opravám na německé straně neprůjezdný od července do konce října. Po jejich protestech a intervenci českých úřadů nyní jednání směřují k dohodě.

"Hledá se návrh řešení objízdných tras tak, aby přechod zůstal otevřený jednosměrně a doprava zde byla řízena semafory. Jednání ještě nejsou zcela uzavřená, jsme ale optimisté," říká starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Kudy by se jezdilo při uzavírce přechodu

Radnice v Sebnitz chtěla přechod zcela uzavřít kvůli opravám po povodni v roce 2010. Pro podnikatele v západní části Šluknovského výběžku by to znamenalo milionové ztráty, protože přechodem v Dolní Poustevně denně projede tři až pět tisíc aut.

Místní proto začali sepisovat petici, kterou během necelých tří týdnů podepsalo 1 600 lidí (o protestech místních zde).

"Podpis pod ni připojilo i více než 640 Němců. Je vidět, že to není jen náš problém. Němci k nám jezdí, využívají naše služby. Nejen čerpací stanice, ale i obchody nebo lékárny. Společným úsilím se tak nyní problém daří řešit," přiblížil Jemelka.

V Sebnitz budou dopravu po dobu oprav na řadě míst řídit semafory. Kromě opěrné zdi se totiž bude vyměňovat sto let staré vodovodní potrubí a budovat kruhová křižovatka na příjezdových silnicích k hranici - v ulicích Kreuzstrasse a Blumenstrasse.

Přes Německo místní jezdí i do Děčína

"Najít objízdné trasy bude složité, zejména pro místní obyvatele. Ale každé řešení, které nezavře přechod, je pro nás dobrou zprávou. Věříme, že doprava nebude zastavená, a pokud ano, jen v nejnutnější míře, aby nás to nezlikvidovalo," poznamenal Jemelka

Tranzitní dopravu budou dopravní značky na obou stranách hranice odklánět k přechodům v Hřensku a Rožanech.

"Auta by měla být jinam směrována s dostatečným předstihem, náš přechod by měl být využíván hlavně občany bydlícími přímo v příhraniční oblasti. Úřady doufají, že by tak provoz nynějších asi 3 500 osobních aut za den mohl být snížen na dva tisíce," uvedla mluvčí sebnitzké radnice Kerstin Nicklischová.

Přestože definitivní plán oprav ještě není známý, zprávu, že přechod nakonec nebude čtyři měsíce zcela zavřený, obyvatelé Šluknovska přivítali. Zkracují si přes něj i cestu do Děčína, kam je to přes Německo jen 35 kilometrů, zatímco po českém území přes Rumburk sedmdesát.

"Znamená to pro nás opravdu hodně. Řada lidí z Mikulášovic také jezdí do Německa pracovat, pro ně by to byl na čtyři měsíce existenční problém. Navíc přechod měl být zavřen v turistické sezoně, což vůbec není dobré," podotkla mikulášovická starostka Miluše Trojanová.

Pomohl by nový přechod, železnice už se buduje

Zabránit podobným komplikacím by mohl zvažovaný přechod pro osobní automobily mezi Lobendavou a Langburkersdorfem. O jeho otevření se ale české a německé obce marně snaží několik let.

"Poslední neúspěšný pokus o otevření proběhl před čtyřmi lety," sdělila mluvčí Sebnitz Nicklischová.

Na německé straně se totiž proti otevření nového přechodu postavilo několik majitelů domů. "A bylo po přechodu. Přitom my máme vše připravené," posteskla si lobendavská starostka Lenka Hausdorfová.

Mnohem větší naděje lidem svitla na železnici. Po letech slibů německá strana začala pracovat na zprovoznění trati mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, kde chybí necelých 700 metrů kolejí. Cestu do Děčína trať zkrátí o polovinu (o trati do Šluknovska zde).

"Němci už na trati intenzivně pracují. Povolili jsme jim vstup na naše území, jedou tak proti sobě a vypadá to, že zde podle slibu vlaky ve druhé polovině příštího roku vyjedou," zmínil starosta Dolní Poustevny Jemelka.