Ústecká MHD (ilustrační snímek)

Ústecká MHD (ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Ústí zdraží jízdné, půlroční kupon bude o šest set korun dražší

  • 9
Ústecký Dopravní podnik zvýší od prosince ceny jízdného. U jednorázové jízdenky si cestující připlatí o tři koruny více, u půlročního kuponu to bude až o 600 korun. Představenstvo společnosti rozhodnutí odsouhlasilo minulý týden, primátor města Vít Mandík i radní Arno Fišera však byli při hlasování proti.

"Uvědomuji si nutnost zvýšení cen jízdného, ale se zvoleným modelem nesouhlasím," řekl Fišera. Podle něj je zvlášť pro sociálně slabší rodiny necitlivé, aby na jízdném připlácely až několik stokorun.

"Takové zdražení bude mít dopad na chudé rodiny a jsem přesvědčen, že se to negativně odrazí také na tržbách MHD," myslí si radní.

Jízdné v ústecké MHD

Dopravní podnik chce od prosince, nejpozději od 1. ledna, toto jízdné:

jízdenka dnes nově

základní 15,- 18,-

celodenní 65,- 80,-

týdenní 130,- 195,-

měsíční 410,- 535,-

čtvrtletní 1 060,- 1 395,-

půlroční 1 985,- 2 570,-

roční 3 710,- 4 854,-

Nelíbí se mu ani způsob, jakým bylo zdražení odklepnuto. "Dřív projednávala změny kromě představenstva i rada města, teď se ale na její názor nehledělo," zlobí se Fišera.

Ředitel Dopravního podniku Tomáš Kraus to odmítá. "Rozhodnutí představenstva o změně tarifu je zcela legitimní," poznamenal s tím, že výsledek jednání navíc ještě předloží radě města, a pokud ta schválí jinou variantu úpravy cen, bude takové rozhodnutí respektovat.

To je však i přes zmíněné výhrady spíše nepravděpodobné. Peníze, které Dopravní podnik změnou cen jízdného získá, by totiž město muselo uhradit ze svého. "V takovém případě očekáváme, že případný rozdíl město dopravnímu podniku vykompenzuje prostřednictvím zvýšené úhrady prokazatelné ztráty," potvrdil Kraus.

Město třetím rokem dává na trolejbusovou a autobusovou dopravu 195 milionů. Přesto dopravní podnik očekává za letošek ztrátu 15 milionů. "V průběhu roku se nám ji daří snižovat díky navýšení příjmů z externích činností, jako je komerční prodej nafty, dále připravujeme smlouvu s významným dopravcem, kterému budeme za úplatu pečovat o flotilu jeho vozidel," řekl Kraus.

Cestující si připlatí také v jiných městech

Od vyšších cen jízdného si nicméně ředitel Dopravního podniku slibuje 16 milionů korun navíc, které mají vést ke zcela vyrovnanému hospodářskému výsledku společnosti, a tím umožnit naplnit hlavní cíl, na který firma potřebuje dostatek peněz - provést něco se zastaralým stavem vozů.

"Pokud nedojde ke zvýšení cen jízdného, podnik jednoduše nebude schopen obnovovat flotilu trolejbusů a autobusů. Důsledky takového počínání by byly pro ústeckou MHD katastrofální. Za stávající úhradu a se stávajícím jízdným prostě není možné ji bezpečně provozovat," zdůrazňuje Kraus.

Na zdražení jízdenek v městské dopravě by se měli připravit i lidé jinde, nejen v Ústí. S největší pravděpodobností zasáhne kvůli zvýšení spodní sazby DPH z deseti na čtrnáct procent i celý zbytek kraje.

"Od ledna pravděpodobně zvýšíme cenu jízdenek zhruba o jednu korunu," řekl například ředitel Dopravního podniku Most a Litvínov Marcel Dlask. O dalších změnách prý ale zatím neuvažovali.