Činoherní studio Ústí nad Labem - z inscenace NordOst

Činoherní studio Ústí nad Labem - z inscenace NordOst | foto: MAFRA

Ústí v tichosti nahradilo správní radu Činoherního studia svými lidmi

  • 2
Rada města Ústí nad Labem odvolala bez varování a vysvětlení správní radu Činoherního studia a ani jí to nedala vědět. Místo dosavadních členů, kteří s radnicí nebyli nijak spojení, politici dosadili zástupce města. Může to být i krok ke spojení činohry s další ústeckou scénou, Severočeským divadlem.

"Město do této společnosti investuje ročně 11 milionů a je jejím zakladatelem. Musí z podstaty věci vykonávat svá zakladatelská práva," zdůvodnil rozhodnutí vyměnit správní radu činohry městský radní Jan Eichler.

Činoherní studio v Ústí nad Labem

Založeno bylo roku 1972, od té doby získalo stabilní postavení mezi českými divadelními scénami.

Mezi jeho prvními režiséry byli Jan Grosman, Evald Schorm či Jan Kačer.

V 70. a 80. letech se jako herci vystřídali Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Leoš Suchařípa, Jiří Schmitzer, později pak Karel Roden či Ivana Chýlková.

Polistopadová éra divadla je spojená především s Jaroslavem Achabem Haidlerem, který byl v letech 1994 až 2011 ředitelem.

V roce 2001 získala činohra cenu Alfréda Radoka za divadlo roku.

Od jara 2011 je ředitelem divadla Vladimír Čepek.

Nečekaný zásah vedení města do struktury Činoherního studia vyvolal v divadle rozruch.

"Rozhodnutí nás zaskočilo. Za celou dobu našeho funkčního období jsme od rady města neslyšeli jedinou výtku k tomu, jakým způsobem správní rada funguje," uvedl odvolaný člen správní rady Jan Kvasnička.

Správní rada má na chod Činoherního studia zásadní vliv. Kontroluje jeho hospodaření, rozhoduje o nakládání s nemovitostmi a má pravomoc odvolat a jmenovat ředitele činohry.

"Zákon udává čtyři důvody, proč může být správní rada odvolaná a ani jeden z nich podle mého názoru naplněn nebyl," podotkl ředitel Činoherního studia Vladimír Čepek.

O odvolání nikdo nevěděl

Rada města však na odvolání správní rady divadla právo má a její krok byl po formální stránce v souladu se zákonem i zakládací listinou Činoherního studia. Způsob, jakým k tomu město přistoupilo, je ale zarážející.

Správní radu odvolali městští radní 20. září. O svém kroku a jeho důvodech přitom město členy správní rady, veřejnost ani média do počátku tohoto týdne oficiálně neinformovalo.

Rozhodnutí objevil až nyní redaktor MF DNES, když v úterý na webu města pročítal čerstvě zveřejněný výpis usnesení z tehdejšího jednání. Správní rada divadla i vedení souboru se tak o zásahu radnice dozvěděla až od něj, po osmnácti dnech.

Z nového obsazení správní rady lze usuzovat, že město chce mít Činoherní studio pod větší kontrolou. Od 1. října ve správní radě divadla usedli radní Jan Eichler, vedoucí odboru školství magistrátu Jana Müllerová a tajemník městského obvodu Severní Terasa Petr Vlasák.

Za poslední roky je to poprvé, kdy město do správní rady poslalo své vlastní lidi. Do dozorčí rady činohry, přes kterou radnice má kontrolní pravomoci vykonávat, přitom zástupce samosprávy či magistrátu už nějaký čas nikoho nenominovalo.

Ústí dříve chtělo činohru sloučit se Severočeským divadlem

Co radnice s divadlem zamýšlí, není jasné. Z oslovených městských radních reagoval pouze Eichler, který chystané kroky nastínil jen obecně.

"Seznámit se s problematikou fungování obecně prospěšné společnosti, vyhodnotit její fungování a pracovat na dalším rozvoji," vyjmenoval hlavní úkoly nové správní rady.

Představitelé Činoherního studia proto ani netuší, co od nové správní rady mají čekat.

"Neznám je natolik, abych se mohl vyjádřit, jestli je to dobře, nebo špatně," podotkl k novým členům správní rady ředitel Čepek.

Lidé, kteří mají k Činohernímu studiu blízko, se však obávají, že si město připravuje podmínky pro odvolání Čepka a následné sloučení činohry se Severočeským divadlem. Takovými úvahami už se totiž v minulosti vedení města zabývalo. Oficiálně ale v tuto chvíli nikdo nic takového nepotvrdil.

"Mě k takovým jednáním nikdo nevyzval," komentoval to ředitel Severočeského divadla Miloš Formáček.