Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Nové vedení Ústí zrušilo studii na tunel pod městem zadanou předchůdci

  • 7
Nové vedení Ústí nad Labem pokračuje v rušení projektů, které připravila svržená koalice ANO a PRO! Ústí. Rada města revokovala rozhodnutí svých předchůdců a nezaplatí studii na čtyřkilometrový tunel pod městem, který by byl součástí dálničního přivaděče a zároveň vyřešil dopravu ve městě.

Náměstek primátora Jiří Madar z Ústeckého fóra občanů (UFO) řekl, že studie je v současnosti zbytečná a navíc ji měla dělat firma, která nebyla vybraná ve veřejné soutěži.

„V tuto chvíli jde o variantu, se kterou nikdo nepočítá. Šlo by o zbytečně vyhozené peníze z městského rozpočtu,“ řekl Madar.

Tunel plánovala minulá koalice jako součást přivaděče Děčína k dálnici D8. Navazoval by na silnici I/62, která by měla být rozšířena ze dvou na tři jízdní pruhy. Náklady na jeho vybudování odhadovalo bývalé vedení města na čtyři až pět miliard korun a počítalo s tím, že by ho jako součást přivaděče zaplatil stát (o plánu zde).

Děčínský magistrát se však k plánu postavil skepticky. Nechává si zpracovat vlastní studii na tři možné varianty dálničního přivaděče, hotová by měla být už tento měsíc.

„To, s čím přišlo Ústí nad Labem, se jeví jako finančně velmi náročné, a nemyslíme si, že by tato varianta byla schůdná. Úplně by neřešila potřeby Děčína,“ řekla mluvčí Děčína Markéta Lakomá.

Ministerstvo tunel posuzovalo jen jako přivaděč

Podobně reagovalo ministerstvo dopravy. Ředitelství silnic a dálnic totiž pracuje na dvou jiných variantách, které počítají se zcela jinou trasou.

„Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Dodal, že po dokončení dálnice D8 se doprava v Ústí výrazně zklidní.

Náměstek Madar tvrdí, že zrušení studie neznamená, že by město dopravu nechtělo řešit.

 „Budeme jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Pokud by se varianta se zkapacitněním silnice I/62 dostala do hry, znamenalo by to samozřejmě i potřebu upravit průjezd Ústím. To všechno ale musí zajistit stát, včetně studie,“ dodal Madar.

Plán řešil dopravní problémy Ústí i do budoucna

Plán na vybudování tunelu pod Ústím však neměl sloužit jen jako trasa přivaděče. Byl řešením i pro výhledové dopravní problémy města. Vycházel například z toho, že s plánovaným rozvojem říčních přístavů v Krásném Březně a ve Vaňově stoupne ve městě počet kamionů a že v prostoru dnešního Západního nádraží má být jednou nový dopravní uzel s terminálem pro vysokorychlostní vlaky.

Vybudování tunelu by navíc Ústí vyřešilo problémy s frekventovanou silnicí u Labe, která bývá při povodních zatopená.

Podle bývalého náměstka primátora Martina Hausenblase z PRO! Ústí tak udělali noví radní zrušením studie chybu.

„Pokud vedení města rezignuje na takovéto myšlenky, tak to není krátkozrakost, ale slepota. Pokud město nebude mít funkčně prorozvojově nastavenou infrastrukturu, tak se nemůže nikdy dobře rozvíjet,“ řekl Hausenblas.

,