Průměrný věk trolejbusu v Ústí dosahuje 20 let.

Průměrný věk trolejbusu v Ústí dosahuje 20 let. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Nejstarší trolejbusy v Česku zmizí, Ústí vybralo dodavatele nových

  • 7
Ústecký dopravní podnik má nakročeno k obnově trolejbusového parku, který je nejstarší v zemi. Páteř ústecké MHD tvoří vozy, kterým je v průměru 20 let. Dopravní podnik už v tendru vybral firmu, který dodá 26 nových trolejbusů. Smlouvu podepíše během února, první nové stroje by měly do Ústí dorazit ještě letos.

"Představenstvo rozhodlo o výběru nejvhodnější nabídky společnosti Škoda Electric," sdělil MF DNES k soutěži o nové trolejbusy ředitel Dopravního podniku Radek Chobot. Výběrové řízení přitom bylo více než rok kvůli administrativním pochybnostem pozastavené, podnik ale soutěž nechal dokončit.

Trolejbusy v Ústí

Na linkách ústecké MHD v současnosti jezdí 68 trolejbusů, z nichž více než polovina, přesně 35, je starší dvaceti let.

Jedenáct z nich bylo vyrobeno v roce 1989, jedenáct strojů je ještě o rok starších a jeden trolejbus dokonce opustil výrobní halu v roce 1987.

Garantovaná životnost trolejbusů je přitom 15 let, operativně se dá prodloužit generálními opravami, repasováním a podobně, ale v případě ústeckého Dopravního podniku je tento postup už extrémní.

Protože firma Škoda Electric byla jediným účastníkem tendru (v době jeho vypsání to zákon dovoloval), nikdo se v zákonné lhůtě proti výsledku tendru neodvolal a vše může směřovat k podpisu smlouvy. "Odhaduji, že by ji bylo možné podepsat ve třetí dekádě února," řekl MF DNES náměstek ústeckého primátora Pavel Boček, který je současně členem představenstva podniku.

Klíčové pro koupi nových vozů je zisk dotace

Město jako vlastník Dopravního podniku už požádalo dotační úřad Severozápad o příspěvek z evropských fondů, které mají finance na koupi trolejbusů z drtivé části pokrýt. "Z programu Severozápad žádá město podporu přibližně 333 milionů korun. O poskytnutí dotace by se mělo rozhodnout nejpozději začátkem dubna," informoval MF DNES mluvčí dotačního úřad Vojtěch Krump.

Celá transakce je pochopitelně závislá právě na získání dotace, ale není důvod se domnívat, že město s žádostí o evropské peníze na takto potřebný projekt neuspěje. Pravdou je, že město na dotace stoprocentně spoléhá. Jak bude postupovat, když ji nezíská? "Plán B samozřejmě máme, ale nebudu ho prozrazovat. Dotaci získáme," řekl šéf představenstva podniku Jakub Zavoral.

Pokud vše půjde podle nastíněného scénáře, novými trolejbusy by se mohli Ústečané projet ještě letos. Dodávka má harmonogram od června 2014 do září 2015, celkem půjde o 26 nových trolejbusů. Určité pochybnosti ale vyvolává to, že z 26 nových strojů bude jen 10 tzv. kloubových dlouhých 18 metrů a zbytek tvoří krátké 15metrové vozy.

Trolejbusy i z roku 1987

Někteří poukazují na to, zda takovéto rozvržení vozů kapacitně zajistí komfortní přepravu Ústečanů na trolejbusových linkách. "Už teď kloubové trolejbusy, které mají o 15 lidi větší kapacitu než krátké, nápor cestujících ve špičce nezvládají," míní Vít Čepický, který vývoj ústecké MHD dlouhodobě sleduje a dříve spolupracoval s Českým nezávislým dopravním sdružením.

Ředitel Chobot argumentuje, že takto navržené parametry zakázky zdědil od předchozích vedení podniku a nebylo možné je změnit. Současně vysvětluje, že kratší trolejbusy mají své výhody. "Jejich přepravní kapacita je pouze nepatrně nižší a na druhou stranu je tento typ zejména méně nákladnější na údržbu a dochází k menší spotřebě pneumatik," míní Chobot.