Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivaři z Ústí chystají ozářené pivo, oslaví tak objev kosmického záření

18:44aktualizováno  18:44
Velké vědecké objevy je možné oslavit různě. Sté výročí první zmínky o kosmickém záření se rozhodla skupina ústeckých historiků oslavit přípravou speciálního piva ozařovaného radioaktivním smolincem. Pivo se na výčep dostane už 7. srpna, tedy přesně 100 let po prvním změření záření.

Pivní speciál Kosmik z minipivovaru ústecké restaurace Na Rychtě ozářil radioaktivním smolincem z Jáchymova vedoucí regionálního centra Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Čestmír Berčík. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Skupinka ústeckých nadšenců bude pivo pojmenované Kosmik připravovat v místním minipivovaru Na Rychtě a připomene tak zapomenutou vazbu objevu kosmického záření a Ústí nad Labem.

Pozapomenutá kapitola ústecké historie se váže k roku 1912. Tehdy se mladý rakouský fyzik Victor Franz Hess zabýval zemskou radioaktivitou a postupně přišel na myšlenku, že ji bude měřit i z balonu ve větších výškách. Po čase se dostal právě do Ústí, kde měl pro výškové lety nejlepší podmínky.

Fotogalerie

"V Teplicích sídlil německý vzduchoplavecký spolek, jenž mu poskytl balón Böhmen, a především tu mohl získat nejlepší dostupný balónový plyn vodík, který vyráběl Rakouský spolek pro chemickou a hutní výrobu, dnes známý jako Spolchemie," popsal ústecký historik Václav Houfek. Když Hess 7. srpna 1912 vzlétl, dostal se až do 5 350 metrů a měřením se dobral závěru, že radioaktivita nepochází ani tak ze země, jako spíš z vesmíru. Za objev kosmického záření nakonec dostal v roce 1936 Nobelovu cenu.

Teď má Hesse připomenout alespoň pivo. Něco málo radiace mu dnes, spíš symbolicky, předal šéf regionálního Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Čestmír Berčík. "Snad to nebylo moc," usmíval se Berčík, když kameny smolince zase uschovával do krabiček. Pivo má být výraznější i díky tomu, že poprvé využije novou odrůdu chmele Saaz Late, prý jemnější a aromatičtější.

Pivní speciál poprvé ochutnají 7. srpna návštěvníci výstavy "Ústí ve službách vědy", kterou chystá ústecké muzeum, naposledy se bude čepovat o měsíc později na podobné akci.

Autoři: ,

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kuřácký salonek na děčínském zámku.
Salonek na děčínském zámku získal původní podobu díky starému obrazu

Malý salonek za rohovým sálem na děčínském zámku se rekonstruoval podle dobového akvarelu. V minulosti místnost sloužila k nejrůznějším účelům, teď vypadá díky...  celý článek

Násilí (ilustrační foto)
Přítelkyně muže naštvala, tak uprostřed noci škrtil cizí ženu

Policie zadržela muže, který v noci na neděli v Mostě přepadl a škrtil náhodnou chodkyni. Mladé ženě se podařilo ze sevření násilníka uniknout. Když ho...  celý článek

Ambasador projektu Nezastavitelní Jiří Ježek projel Birell bránou na Ještědu.
Nezastavitelní míří k Lipenské přehradě. Pomozte pohybem handicapovaným

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.