(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Ústecký kraj se chlubí novými autobusy, ale registr udává stáří 18 let

  • 1
Severočeši jezdí jedněmi z nejstarších autobusů v Česku. Podle průzkumu agentury Datank jezdí starší vozy už jen v Olomouckém kraji, kde je průměrným datem výroby autobusů únor 1993. Severočechy vozí autobusy mladší jen o čtyři měsíce.

Datank údaje získal z centrálního registru vozidel k 1. lednu letošního roku. Na Litoměřicku podle něj dokonce jezdí vozy s průměrným stářím 24 let.

Průměrný rok výroby autobusů

Litoměřicko - 1987

Děčínsko - 1991

Chomutovsko a Ústecko - 1992

Lounsko - 1995

Teplicko - 1996

Mostecko - 1997

Vedení Ústeckého kraje argumentuje, že údaje z registru vozidel se nedají porovnávat.

"V registru vozidel jsou zahrnuty autobusy bez ohledu na to, zda jezdí na regionálních linkách, nebo třeba zajišťují zájezdy či městskou dopravu. Tato evidence se navíc sestavuje podle sídla dopravní společnosti a řada dopravců, kteří jezdí pro Ústecký kraj, má sídlo v jiném regionu. Zlepšují tak průměr jinému kraji," tvrdí mluvčí krajského úřadu Magdalena Hanáčková.

V Ústeckém kraji podle ní jezdí autobusy naopak velmi moderní. "Ústecký kraj má požadavky na stáří vozidel velmi přísné, pečlivě je sleduje a autobusy, které objednáváme, mají pravděpodobně nejnižší věkový průměr v republice," říká Hanáčková.

Situace se začala měnit k lepšímu od roku 2009, kdy podle smlouvy smí pro kraj jezdit autobusy staré maximálně 8 let. Dopravci také musí mít alespoň 10 procent nízkopodlažních vozů, 10 procent musí mít klimatizaci a alespoň stejné množství musí plnit emisní normy Euro 3 a vyšší.

Průměrný věk autobusů zvyšují malí dopravci

Kraj vozový park dopravců pravidelně kontroluje. Loni uložil osmi z nich 19 pokut v celkové výši 120 tisíc korun. "Ve smlouvách jsou jasně daná pravidla a kraj je hlídá. Jestli ale někde mají i starší, to se vyloučit nedá," míní Roubíček.

Podle analytika agentury Datank Michala Kaderky však údaje z centrálního registru nelze pomíjet, protože jsou v něm evidována všechna vozidla, která mají přidělenou státní poznávací značku a na silnicích tedy jezdí.

"Obrovské rozdíly mezi okresy jsou způsobeny hlavně silnými dopravci. Třeba v okrese Ústí nad Orlicí, kde je průměrný rok výroby autobusu 2004, je registrováno 580 autobusů, kdežto v Kolíně, kde jsou autobusy o 19 let starší, jich je jen 52," přibližuje možné příčiny rozporů Kaderka.

Pro Ústecký kraj jezdí dvanáct dopravců - jde o velké firmy i drobné místní provozovatele. Nejstarší autobusy brázdí kraj právě v místech, kde smlouvy mají ti malí.