Na dálnice a silnice nesmějí kamiony o nedělích a o svátcích od 13 do 22 hodin (ilustrační snímek).

Na dálnice a silnice nesmějí kamiony o nedělích a o svátcích od 13 do 22 hodin (ilustrační snímek). | foto: Radek Cihla, MAFRA

Ústecký kraj chtěl zpoplatnit víkendové jízdy kamionů, u vlády narazil

  • 1
Vláda zamítla návrh Ústeckého kraje na zpoplatnění výjimek, díky kterým mohou kamiony jezdit i o víkendu. Vláda považuje návrh za nesystémový. Podnětem kraje, který je součástí novely zákona o správních poplatcích, se však bude ještě zabývat Poslanecká sněmovna.

Na dálnici a na silnice první třídy nesmějí kamiony o nedělích a o svátcích od 13 do 22 hodin. V době prázdnin platí omezení i o pátcích od 17 do 21 a o sobotách od 7 do 13 hodin. V době víkendových zákazů jízd mohou na cesty pouze kamiony převážející například rychle zkazitelné potraviny či živá zvířata.

Pokud chce někdo vézt například díly do nepřetržitých automobilových výroben, musí zažádat o výjimku. Ročně jich úřady bezplatně udělí kolem pěti tisíc. A právě to chtěli ústečtí politici změnit.

"Ústecký kraj zdůvodnil, že poplatek má určitou regulatorní funkc. Jenže poplatek 1000 korun na jeden rok tu funkci naprosto ztrácí. Mám za to, že to je spíš záležitost, jak kraje mohou dostat finanční prostředky od dopravců do svých rozpočtů." sdělil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Kraj bude žádat od vlády pomoc s regulací

Ústecký kraj nyní bude kvůli neschválení poplatku žádat po státu přísnější kontroly zákazu jízdy kamionů. Kraj patří k tranzitním regionům a hustou dopravou trpí desítky obcí. "Budeme chtít slyšet od státu, jak nám pomůže s regulací přetížené infrastruktury a jakým způsobem bude výjimky (pro kamiony) kontrolovat," reagoval pro Český rozhlas krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek z KSČM.

Podle Prachaře návrh také neobsahoval žádnou finanční analýzu, která by zdůvodnila výši poplatku a vysvětlila, co vlastně pokrývá. Podle ministra je odpovědností každého kraje, případně státu, aby výjimky neuděloval zbytečně. "Řešením není zavést další poplatek, který zvyšuje administrativní zátěž, aniž bychom měli k dispozici finanční analýzu," uvedl Prachař.

,