Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ústecký kraj firmy losoval, bude mít nejdražší cyklostezky po Praze

  8:18aktualizováno  8:18
Dvě pozoruhodné cyklostezky nechá vybudovat v tomto a příštím roce Ústecký kraj. Spojuje je to, že do užšího výběru se zájemci o zakázku dostali losem. A také to, že po dražších cyklostezkách se v Česku jezdí už jen v Praze.

(ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Na cyklostezce Ploučnice postaví 10,7 kilometru dlouhý úsek z Děčína po Starý Šachov na hranici s Libereckým krajem za téměř 87 milionů firma Viamont DSP, kterou donedávna spoluvlastnil exministr dopravy Aleš Řebíček. Do soutěže se přihlásilo 20 firem. Za kolik by bylo schopno stezku postavit 15 z nich, se veřejnost nikdy nedozví. Nabídku totiž mohlo předložit pouze pět firem, které Ústecký kraj vybral losem.

Druhé nejvyšší ceny v zemi

Nejdražší cyklostezky v Česku má Praha: ve Vysočanech 3,5 kilometru za 140 milionů či 200 metrů v Sedlci za 18 milionů.

Hned po nich následují obě trasy v Ústeckém kraji. Cena od Prahy přitom jinak strmě klesá: 41 kilometrů stezky Bečva stálo 167 milionů, 17 kilometrů stezky Jihlava - Raabs 78 milionů.

Na obě své stezky chce kraj využít dotace z EU. Na zmíněný kus Labské stezky dostal 170 milionů, na část Ploučnice 54,8 milionů. Na tu však bude chtít získat ještě další prostředky z EU.

"Preferujeme toto omezování počtu zájemců proto, že je spravedlivější než podle finančních či technických předpokladů," uvedla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková s tím, že tento způsob předem nevylučuje menší firmy, které by jinak neměly šanci.

Výsledek losování je ale rozpačitý. Mezi pětici se dostal mimo jiné Viamont DSP, pak Strabag, který ho vlastní, či ústecká firma SKD Průmstav, jež v minulosti získala třeba zakázku na drahou rekonstrukci Městských sadů v Ústí nad Labem (více zde).

Viamont nabídl ze všech nejnižší cenu 86,995 milionů bez DPH, další nabídky byly od 88 do 95 milionů. Kraj sice původně vypsal zakázku za 84,5 milionů, nakonec ale Viamont vybral, i když částku překročil o 2,5 milionu.

Podle Hanáčkové to je v pořádku, soutěž se prý obvykle ruší, až když rozdíl činí nejméně deset procent ceny. Pokud by krajský úřad stornoval tuto soutěž, mohl by podle Hanáčkové porušit zákon a dostat pokutu až 10 milionů.

Obvyklá cena je do sedmi milionů za kilometr

Nové cyklostezky

Budoucí nové úseky cyklostezek z Děčína do Těchlovic a z Děčína do Starého

Labská stezka
Postaví se tři úseky o celkové délce 16,6 kilometru: první naváže na hotovou trasu z Ústí a povede z Těchlovic do Děčína, druhý vede z Církvic přes Libochovany do Velkých Žernosek, třetí z Roudnice nad Labem do Dobříně. Stát bude 199,4 milionu korun.

Cyklostezka Ploučnice
Měřit bude 10,7 kilometru a povede z Děčína přes Březiny, Soutěsky, Benešov nad Ploučnicí, Františkov nad Ploučnicí do Starého Šachova na hranici s Libereckým krajem. Stát bude 87 milionů korun.

Podle odborníků přitom půjde o drahou cyklostezku. Průměrná cena bývá od 5 do 7 milionů korun za kilometr, specializované weby dokonce píšou o rozpětí 3 až 5 milionů. Kilometr od Viamontu vyjde na 8,1 milionu.

"Zdá se mi to moc. I když záleží na situaci na stavbě. Přeložka sítí může být bezproblémová, ale může se i šeredně prodražit," říká Karel Březina z Ústavu racionalizace ve stavebnictví.

Právě vybudováním přeložek sítí představitelé kraje mimo jiné vysvětlují, proč je cena tak vysoká. U druhé chystané stavby, tří úseků Labské stezky je přitom cena ještě vyšší: 16,6 kilometru vyjde na 199,4 milionu, tedy 12 milionů za kilometr.

Podle zástupce Centra dopravního výzkumu Jaroslava Martinka je přitom obvyklá cena za kilometr nové cyklostezky málem poloviční. "Vyšlo nám to na částku 6,81 milionu," řekl Martinek.

Je tu specifický terén, hájí cenu radní

Tři části Labské stezky, které zahrnují úseky z Děčína do Těchlovic, z Církvic do Velkých Žernosek a z Roudnice do Dobříně, vybuduje firma Swietelsky stavební. Ta vzešla z 22 zájemců, kde se pětice do užšího výběru dostala také losem. Zástupce této firmy redakce nesehnala, v sídle společnosti nikdo nebral telefon.

Budoucí nový úsek Labské cyklostezky z Církvic do Velkých Žernosek

Obchodní ředitel Viamont DSP Luboš Tomášek k ceně stezky Ploučnice podotkl, že ji s ostatními nelze porovnávat. Proč je ale Viamont o 2,5 milionu dražší než původní vypsaná cena? "Snažíme se zpřesňovat kalkulaci, ale ve stavebnictví je obtížné nalézt odpovídající cenu," podotkl pouze.

Krajský radní pro cestovní ruch Radek Vonka poukazuje na to, že náklady se mohou lišit stavbu od stavby. "Srovnávat cenu za kilometr není úplně logické, srovnatelné mohou být pouze jednotlivé položky stavebních prací," tvrdí Vonka.

V ceně podle kraje hrají roli i náročnost a specifičnost terénu. "V případě Labské stezky významně zvyšuje cenu úsek okolo Nebočadského luhu před Děčíněm, kde je prostor pro výstavbu velmi stísněný," poukazuje Vonka.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.