"Přestože naše likérka nepatří mezi typické výrobce slivovice, ty bychom našli spíše na Moravě, ve dvoukolovém tendru jednoznačně zvítězila," říká Martina Weberová, manažerka marketingu ústecké likérky Granette.
Tendr Finové vypsali v únoru. Odborná komise nejprve hodnotila design, tedy vzhled etikety i lahve. Ve druhém kole šel vzorek na analýzu do laboratoře, kde chemici zjišťovali, zda je čistý a bez přísad. Poslední fází výběru byla degustace.
Zatímco v Česku má ústecká slivovice 45 procent, pro finský trh ji Granette musel po požadavcích komise upravit a snížit obsah alkoholu na 42 procent. První kamiony do finského města Vantaa u Helsinek likérka vypraví po schválení dovozu státem už v první polovině listopadu.
Ve Finsku už likérka uspěla s vaječným likérem
Do Finska už ústecký výrobce vyváží také likér Vaječný sen. "S ním jsme vyhráli soutěž loni a porazili jsme třeba výrobce z Francie," uvádí mediální zástupce společnosti Josef Vejlupek.
Jaké množství slivovice a jak dlouho bude mířit z Ústí na sever Evropy, zatím není jasné. "Obvykle se vozí nejprve čtvrt roku a pak se to teprve rozjede pořádně. Když se někdo udrží čtvrt roku na cizím trhu, pak už na něm většinou zůstává," říká Vejlupek.
Finsko je známé tím, že je v zemi alhokol poměrně drahý. V běžných obchodech se dá navíc sehnat pouze pivo. Tvrdý alkohol je k dostání jen ve speciálních obchodech a je na něj uvalena vysoká spotřební daň.