Na drážďanském nábřeží  v sobotu oslavili

Na drážďanském nábřeží v sobotu oslavili "narozeniny" německé paroplavební společnosti. Oslavu zahájil saský premiér Stanislaw Tillich. Dorazil i pražský parník Vltava. | foto: Saechsische dampfschiffahrt

U Labe vznikají nové osobní přístavy, na naší straně i v Sasku

  • 0
Stále více lidí pluje po Labi v soukromých plachetnicích. Za pět let se počet lodí ztrojnásobil. Servis pro lodě a jejich posádky je rok od roku lepší. A to jak na české, tak na německé straně. V Sasku během dvou let zrekonstruují přístav v Pirně za čtvrt milionu eur.

Na výlet se nyní můžete vydat po stokilometrové trase od Hřenska až do Mělníka. V regionu roste jedno přístaviště za druhým, nedávno bylo nejnovější otevřeno v Ústí nad Labem.

"Vodní turistika je tradiční a u nás populární. Přístavy a mola všude navazují na cyklostezku. Lidé tak mohou kdekoli z paluby sundat kolo a vyjet," říká krajský radní pro cestovní ruch Radek Vonka.

Kraj pro letošní rok počítal v rozpočtu v programu Obnova venkova s venkovskými přístavy. "Dolní Zálezly díky němu budou stavět molo pro osobní dopravu. A budou zde moci parkovat i malé lodě, pomůžeme zde vybudovat přístav na sebuzínskou stranu," popsal další plány Vonka.

Lidí, kteří si pořizují malou loď, přibývá

Kromě veřejné dopravy pro turisty, na které spolupracují města na březích Labe, se plní i soukromá přístaviště. V kraji největší je Marina Píšťany.

"Malou loď si pořizuje stále více lidí. Když jsme před šesti lety začínali, kotvilo zde kolem 10 lodí. Dnes je jich 40," popisuje trend provozovatel přístaviště Martin Nechyba.

Kromě jezera v Píšťanech lze zaparkovat ještě ve dvou přístavech před soutokem Labe a Vltavy, velká marina je pak v Nelahozevsi.

"V kraji je přístaviště s občerstvením v Lounkách, servis lodí s přístavištěm je v Roudnici nad Labem. V Dolních Beřkovicích a Žernosekách jsou přístaviště soukromá," popisuje rostoucí zájem o jachtaření Nechyba.

Potíž je, že jediná čerpací stanice je v Píšťanech. Pokud tak chcete s lodí do Německa, musíte se řádně předzásobit. "Další pumpa je až v Magdeburku. Řeší se to tak, že se zastaví a doběhne se k pumpě u silnice," popsal Nechyba.

V Česku vyrostou mola, v Sasku opraví velký přístav

Pokud jde o saskou stranu Labe, marina v Drážďanech je plná a břehy Labe zabírají hlavně přístavy pro parníky. "Proto Němci hodně jezdí s loděmi k nám," říká Nechyba.

To se brzy změní. Zastupitelstvo v Pirně souhlasilo, že během dvou let dá 250 tisíc eur na rekonstrukci přístavu v městské části Pošta. Bitva o projekt byla tuhá a těsná, protože řada zastupitelů odmítala investovat peníze do hobby některých lidí, lepší by bylo opravovat třeba školy.

Převážilo to, že většina peněz přijde z EU v rámci programu Cíl 3. Na české straně mají vyrůst dvě mola pro výletní lodi a v Dobkovicích menší přístav plus nouzové ubytování pro tři jachty a vodáky.