Švestková dráha: Cyklisté nastupují v Mostě do vlaku.

Švestková dráha: Cyklisté nastupují v Mostě do vlaku. | foto: Jaroslav Tvrdík

Turistická železnice spojí chmelařský Žatec a vinařské Litoměřice

  • 0
Železniční spojení mezi Žatcem a Litoměřicemi má od příštího roku zajistit Chmelová dráha. Cestujícím by tak odpadlo nepříjemné přestupování v Postoloprtech nebo Obrnicích na Mostecku. Zastupitelé si od dráhy slibují zvýšení turistického ruchu.

Lidé cestující vlakem nyní musí mezi zmíněnými městy v horším případě přestupovat dokonce dvakrát, v Mostě a Ústí nad Labem. Místo pětašedesáti kilometrů jich ujedou přes sto dvacet. Přímé spojení zatím chybí, to se má od příštího roku změnit.

"Chceme do severních Čech lákat turisty i na gastronomické zážitky, k nimž patří místní litoměřické víno a žatecké pivo. Popíjet a jezdit autem, to ale není vhodné spojení. Vlak je vhodnější," vysvětlil místostarosta Litoměřic Jaroslav Tvrdík jeden z důvodů, proč se začíná jednat o Chmelové dráze.

Vlaky by měly jezdit po stávajících železničních tratích mezi Žatcem a Litoměřicemi. "Přímé spojení po kolejích mezi oběma městy zatím neexistuje. Přitom asi dvě třetiny trati vedou přímo podél řeky Ohře, což nabízí zajímavý pohled do okolí," dodal.

Společný projekt

Chmelová dráha patří mezi společné turistické projekty Žatce i Litoměřic a může prospět rozvoji cestovnímu ruchu v celých severních Čechách stejně jako plánovaná cyklostezka podél Ohře. Dohodu o spolupráci v oblasti turismu podepsali starostové obou měst před dvěma týdny.

"Jedno město nic v turistice nezmůže. Devadesátá léta, kdy si jednotlivá města myslela, že dokáží přilákat návštěvníky a nabídnout jim program na tři čtyři dny, už jsou dávno pryč," popsal nutnost spolupráce Jan Novotný, žatecký zastupitel a vedoucí zdejšího informačního centra.

Dalším přínosem Chmelové dráhy je, že může doplnit už existující víkendové železniční trasy a dokonce je téměř propojí. Švestková dráha vede z Mostu až do Litoměřic. Doupovská dráha zase spojuje Kadaň a Podbořany - z obou měst se dá do Žatce dojet na kole, což zvyšuje možnost atraktivní cykloturistiky.

Souprava Švestkové dráhy u Lovosic.

Souprava Švestkové dráhy u Lovosic. (foto: Karel Mikolášek)

"Švestkovou dráhu bychom rádi protáhli až do Úštěka, což je také chmelařská oblast. Propojení s Chmelovou dráhou se tedy přímo nabízí. Letos navíc jezdí až do Litoměřic víkendové vlaky z Drážďan," popsal Tvrdík další možná propojení vlakové a cyklistické turistiky.

"U Chmelové dráhy bychom chtěli zvolit stejný model jako u Švestkové. To znamená vagon pro 80 až 100 lidí s občerstvením a na připojený nákladní vagon se vejde asi 50 jízdních kol," popsal fungující systém.

Kde získat peníze?

Největším oříškem bude asi získání financí. Letošní provoz Švestkové dráhy stojí zhruba půl milionu. Podobná částka bude nejspíš potřeba i pro provoz vlaků mezi chmelnicemi.

Kromě Žatce a Litoměřic by ale turisté mohli přijíždět také do Postoloprt, Loun, Libochovic, Lovosic či Budyně nad Ohří a železnice s historickým vlakem by tak vozila turisty do celého Poohří. Stejně jako na Švestkovou dráhu by tedy mohlo na přepravu turistů přispívat více radnic.

Víkendové vlaky v kraji

Švestková dráha: Vlak jezdí od června do srpna o víkendech dvakrát denně na trati Most - Litoměřice a zpět. Jeden jezdí i z Lovosic do Litoměřic a zpět a jeden mezi Třebívlicemi a Lovosicemi.

Doupovská dráha: V červenci a srpnu jedou v sobotu i neděli dva vlaky z Kadaně do Podbořan a zpět. Další spoje vozí turisty do Krásného Dvora, Radonic či Kadaňského Rohozce.

Chmelová dráha: Od příštího roku by měla o letních víkendech spojovat Žatec a Litoměřice, tedy jezdit přes Postoloprty, Louny a Lovosice.