Motorák na trati na Moldavu

Motorák na trati na Moldavu | foto: Klub přátel Krušnohorské železnice

Krušnohorská lokálka na Moldavu slaví 130 let zvláštní jízdou i známkou

  • 0
Takzvaný Teplický semmering, unikátní krušnohorská železnice mezi Mostem a Moldavou, slaví 130 let. Připravená je vzpomínková akce, vyjde dokonce i známka. Příznivce trati číslo 135 láká zejména horský úsek se smělými oblouky viaduktů přes hluboká údolí, převýšením a výhledy, ze kterých se tají dech.

„Hlavně úsek, kdy vlak překonává most nad Hrobským údolím, doporučuji všem, kteří ještě neletěli letadlem, jako dobrý trenažér,“ říká s úsměvem jeden z fanoušků dráhy Tomáš Pelcman. Od doby, kdy byl úsek mezi Hrobem a Moldavou uveden do provozu, uplyne 130 let konkrétně 6. prosince.

První vlak, který tehdy na Moldavu dorazil, byl nákladní. Zároveň byla dokončena přeshraniční přípojka do saského Freibergu a 18. května 1885 začal pravidelný přeshraniční provoz osobních vlaků. Skončil po 60 letech 8. května 1945, kdy trať obsadila Rudá armáda a provoz již nebyl nikdy obnoven.

K výročí příjezdu prvního vlaku na Moldavu teď připravila parta nadšenců jízdu historického motorového vozu řady M 131.1 zvaného Hurvínek. „Podmínkou bylo, aby se jízdy zúčastnilo aspoň 40 platících cestujících. Podařilo se, kapacita vlaku už je dokonce naplněná úplně,“ uvedl organizátor Karel Našinec.

Jízda proběhne v neděli 7. prosince. Vláček vyrazí z nádraží Ústí nad Labem - západ přes Teplice do Dubí a následně na Moldavu. „Přesný jízdní řád ještě není stanoven, ale předpokládaný odjezd z Ústí je v 8 ráno, z Teplic o tři čtvrtě hodiny později,“ přibližuje Našinec.

V Dubí bude zastávka s programem

Návrat z Moldavy do Dubí je plánovaný na poledne. Ve stanici Dubí pak bude zhruba dvouhodinová zastávka spojená s programem. Tady si mohou užít oslavy i ti, pro které už v historickém vlaku nezbývá místo.

„Proběhne například výstava o historii trati nebo budeme vařit v polní kuchyni guláš, který bude k mání za velmi symbolický poplatek,“ láká organizátor.

Vlastní poštovní známky se trať dočká v příštím roce. Česká pošta ji vydá na začátku května v řadě Technické památky ČR. Známku navrhl malíř Adolf Absolon a rytinu provede Martin Srb, autoři poštovní známky Vodní dílo Fláje vydané v roce 2013.

Obě díla mají i společnou historii. Z nádraží Moldava byl v padesátých letech na tehdejší stavbu Flájí dopravován speciální lanovkou materiál. Byl to poslední větší výkon této železniční trati, dnes je využívána už jen jako rekreační.