Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Krušnohorská lokálka na Moldavu slaví 130 let zvláštní jízdou i známkou

  16:56aktualizováno  16:56
Takzvaný Teplický semmering, unikátní krušnohorská železnice mezi Mostem a Moldavou, slaví 130 let. Připravená je vzpomínková akce, vyjde dokonce i známka. Příznivce trati číslo 135 láká zejména horský úsek se smělými oblouky viaduktů přes hluboká údolí, převýšením a výhledy, ze kterých se tají dech.

Motorák na trati na Moldavu. | foto: Klub přátel Krušnohorské železnice

„Hlavně úsek, kdy vlak překonává most nad Hrobským údolím, doporučuji všem, kteří ještě neletěli letadlem, jako dobrý trenažér,“ říká s úsměvem jeden z fanoušků dráhy Tomáš Pelcman. Od doby, kdy byl úsek mezi Hrobem a Moldavou uveden do provozu, uplyne 130 let konkrétně 6. prosince.

První vlak, který tehdy na Moldavu dorazil, byl nákladní. Zároveň byla dokončena přeshraniční přípojka do saského Freibergu a 18. května 1885 začal pravidelný přeshraniční provoz osobních vlaků. Skončil po 60 letech 8. května 1945, kdy trať obsadila Rudá armáda a provoz již nebyl nikdy obnoven.

K výročí příjezdu prvního vlaku na Moldavu teď připravila parta nadšenců jízdu historického motorového vozu řady M 131.1 zvaného Hurvínek. „Podmínkou bylo, aby se jízdy zúčastnilo aspoň 40 platících cestujících. Podařilo se, kapacita vlaku už je dokonce naplněná úplně,“ uvedl organizátor Karel Našinec.

Jízda proběhne v neděli 7. prosince. Vláček vyrazí z nádraží Ústí nad Labem - západ přes Teplice do Dubí a následně na Moldavu. „Přesný jízdní řád ještě není stanoven, ale předpokládaný odjezd z Ústí je v 8 ráno, z Teplic o tři čtvrtě hodiny později,“ přibližuje Našinec.

V Dubí bude zastávka s programem

Návrat z Moldavy do Dubí je plánovaný na poledne. Ve stanici Dubí pak bude zhruba dvouhodinová zastávka spojená s programem. Tady si mohou užít oslavy i ti, pro které už v historickém vlaku nezbývá místo.

„Proběhne například výstava o historii trati nebo budeme vařit v polní kuchyni guláš, který bude k mání za velmi symbolický poplatek,“ láká organizátor.

Vlastní poštovní známky se trať dočká v příštím roce. Česká pošta ji vydá na začátku května v řadě Technické památky ČR. Známku navrhl malíř Adolf Absolon a rytinu provede Martin Srb, autoři poštovní známky Vodní dílo Fláje vydané v roce 2013.

Obě díla mají i společnou historii. Z nádraží Moldava byl v padesátých letech na tehdejší stavbu Flájí dopravován speciální lanovkou materiál. Byl to poslední větší výkon této železniční trati, dnes je využívána už jen jako rekreační.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Hidžáb (ilustrační foto)
Fotka oblečených muslimek u bufetu pobouřila plavce, akvapark se omluvil

Vlnu pohoršení vyvolala fotka dvou muslimských žen v chomutovském Aquasvětě. Zachytila je v typickém arabském oblečení v prostorech, kam smějí lidé jen v...  celý článek

Dnešní pohled na rozpadající se objekt Karlova údolí.
Ruina lázní nemusí přežít zimu, říká statik. Majitelé opravy nevzdávají

Kdysi vyhlášené rekreační letovisko Karlovo údolí u Šluknova, které jako ruinu na jaře koupili manželé Ema a Martin Bilinských, prohlédl statik. Jednu část...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
KOORDINÁTOR PROJEKTŮ - ABSOLVENT

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.