Tomáš Froněk není jen vynikajícím řečníkem, ale také úspěšným karatistou. V...

Tomáš Froněk není jen vynikajícím řečníkem, ale také úspěšným karatistou. V krajském přeboru skončil třetí, nyní se chystá na národní pohár. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Student z Kadaně zvládá karate i rétoriku. Piluje hlavně řeč těla

  • 3
Patnáctiletý Tomáš Froněk z kadaňského gymnázia patří k všestranným talentům. Příští měsíc ho čeká národní pohár v karate, zároveň v červnu vyhrál podruhé za sebou jednu z kategorií krajského kola řečnického klání Young Demosthenes. V letošním školním roce jej rétorický souboj čeká znovu.

„Postupuji do starší kategorie, bude to možná těžší. Tak uvidíme,“ říká Froněk.

Příprava bude probíhat podobně jako v minulých dvou letech. Froněk si vymyslí téma na dvouminutovou řeč a tu pak vybrousí s profesorkou Lenkou De Bolle. S dalším profesorem Martinem Kadeřávkem bude trénovat řeč těla. Ta je stejně důležitá, ne-li významnější než samotný proslov.

„Při vyjadřování nemusím ani tak hlídat, co řeknu, ale spíš jak u toho vypadám, jak se kroutím. Musím si hlavně dávat pozor, když něco říkám, tak abych u toho nesmyslně neukazoval nebo se nechoval nervózně,“ přibližuje student. Právě jeho postoj a pohyby podle něj v červnu porotě trochu vadily, ale jak přesně, to se nedozvěděl.

Naopak svou řečí i jejím tématem zaujal. Zvolil povídání o čase, v němž si neodpustil ani žertík na adresu učitelů. Vážným hlasem pronesl, že by mnohý pedagog asi rád vrátil čas do dob před císařovnou Marií Terezií, neboť tehdy byly na školách ještě povolené tělesné tresty.

Řečnická soutěž není vystoupení v dramatickém kroužku

Porotu se pokusil pobavit úmyslně, stejně jako schválně nemluvil o svých koníčcích. Třeba před rokem v celostátním kole povídal o svém karate, ale bez většího úspěchu.

„Ti, co vyprávěli o svých koníčcích, zaujali porotu méně, než když někdo povídal o něčem třeba nesmyslném, ale bylo to vtipné. Proto jsem letos zvolil i úvahu o čase a aby tam bylo trochu legrace,“ zdůvodňuje Froněk.

V jeho případě profesoři pomáhají dolaďovat spíše drobnosti. Sebevědomý student totiž ví, co chce říct i jak to podat. Nedopouští se tak častého omylu svých vrstevníků.

„Je to řečnická soutěž, takže je chyba, když někdo hraje a přehrává jako v dramatickém kroužku,“ uvedla profesorka De Bolle. Toho se u Froňka neobává. „Na svůj věk má nadhled a hodně znalostí, takže něco podobného nehrozí,“ říká.