"Jsou padesát let staré a zatím budou jezdit na trati Hellerau - Südvorstadt," říká mluvčí drážďanského dopravce DVB Falk Lösch. Podle něj budou jezdit v Drážďanech až do Vánoc.
Tramvaje v DrážďanechČeskoslovenské tramvaje z podniku ČKD se do Drážďan dostaly nařízením socialistické Rady vzájemné hospodářské pomoci. Ve východním bloku platily v 60. letech za špičkové stroje. První pokusná jízda se v Drážďanech uskutečnila v roce 1964. Pravidelně začaly vozy typu T4D a B4D jezdit ve městě od roku 1969. Celkem jich Drážďany nakoupily několik set. V polovině 90. let Drážďany začaly svůj tatrovácký tramvajový park modernizovat, jejich typickou červenou barvu nahradila žlutá. Staré vozy začaly postupně nahrazovat moderní nízkopodlažní soupravy z nedalekého Budyšína a v květnu 2010 jejich pravidelný provoz v Drážďanech skončil. |
Lösch uvedl, že Dopravní podnik musel staré československé tramvaje nasadit kvůli množství oprav na nových nízkopodlažních soupravách a také kvůli tomu, že řada letos nakoupených vozů čeká na schválení provozu.
"Všechna další rezervní vozidla jsou na tratích," dodal mluvčí.
Československé tramvaje jezdily v Drážďanech od šedesátých let minulého století do roku 2010. Dopravní podnik si ale v depu i poté ponechal celkem čtrnáct souprav.
Lidé staré tramvaje vítají
Jejich dočasný návrat vyvolal na webu Sächchsische Zeitung nadšené reakce.
"Konečně krásné staré tatry v každodenní práci a ne ty novoty bez duše," napsal jeden z obyvatel města.
"Teď už chybí jen ty opravdu staré tramvaje s ´balkonem´ vpředu a vzadu. To by vůbec bylo dobré, kdyby tu jezdily repliky, to by bylo něco pro turistický ruch," připojil se další.
Dopravní podnik na československé tramvaje upozornil cestující předem, i proto, že nejsou úplně vhodné například pro vozíčkáře. Dopravní podnik je proto nasadil na linky, o nichž se ví, že jimi necestuje tolik matek s kočárky.
"Vozíčkáři ale mají možnost využít na té samé lince jiné nízkopodlažní soupravy," poznamenal Falk Lösch.