Materiál z ostravských lagun vysypává nakladač z hermeticky uzavřených

Materiál z ostravských lagun vysypává nakladač z hermeticky uzavřených kontejnerů do zaplachtovaných nákladních aut. Denně takto vyloží během 10 hodin vlak o 22 vagonech, tedy 66 kontejnerů o celkové váze 1350 tun. Odpad se od vlaku převáží na skládku, odkud bude mířit ke spálení do cementárny v Čížkovicích u Lovosic. | foto: Celio, a.s.

Spor o pálení ropných zbytků z Ostravy jsou politické hrátky, míní Klaus

  • 22
Prezident Klaus při své cestě na sever Čech nepotěšil odpůrce spalování kalů z ostravských lagun v čížkovické cementárně. Odpor proti tomu, že se ropné zbytky smíchané s vápnem vozí jako alternativní palivo na Mostecko, označil za politické hrátky.

"Nemyslím, že se přemísťuje ekologický problém z kraje do kraje. Nějaké nebezpečné látky by se určitě neměly vozit po České republice. To není tak jednoduché, jak se o tom hovoří," poznamenal Klaus.

Laguny a sever Čech

Ostravské laguny jsou odpadiště z chemičky nedaleko ostravského sídliště Fifejdy. Na skládku se ukládal ropný odpad po celé 20. století.

Pro stát nyní zamoření likviduje za miliardy sdružení Čistá Ostrava pod vedením firmy Geosan.

Koncem loňského roku se komořanská teplárna United Energy pokusila získat povolení ke spalovací zkoušce „paliva Geobal 3“ (kaly + vápno + uhlí). Kraj ale její záměr zamítl.

Nyní se odpad z lagun bude skladovat na Celiu u Litvínova a 6 let pálit v cementárně Čížkovice.

Krajský úřad Ústeckého kraje naopak trvá na tom, že není možné přijímat řešení, která spočívají v pouhém přesunutí problému z jednoho ekologicky postiženého kraje na druhý (více zde).

"Kraj na to má svůj názor a já bych důvěřoval ministerstvu životního prostředí, útvarům životního prostředí na kraji a dalším, které vydají svá jasná stanoviska. Nesmí si s tím hrát své politické hrátky členové jedné radikální politické skupiny, a to jsou Zelení. Jsem pro, aby se o tom normálně racionálně jednalo. Hejtmanka mne ubezpečila, že se o tom jedná," řekl Klaus.

Město Most se nyní snaží najít cestu, jak zamezit dopravě materiálu vzniklého z kalů z ostravských lagun na nedalekou skládku Celio. Chystá proto sérii dotazů na krajský odbor životního prostředí a ministerstvo životního prostředí, aby například zjistilo, co přesně kaly obsahují a jak je možné z nebezpečného odpadu udělat "alternativní palivo".

Most zvažuje, že vypoví pronájem vlečky

Náměstkyně mosteckého primátora Hana Jeníčková totiž stále uvažuje o tom, že by Podkrušnohorské technické muzeum, v jehož správní radě je, vypovědělo smlouvu na pronájem své vlečky, kde probíhá vykládka kontejnerů s odpadem z lagun.

"Já osobně bych od smlouvy odstoupila. Když se uzavírala, tak totiž nikdo nevěděl, že půjde o materiál z lagun, mluvilo se o palivu. Dohodli jsme se, že se oficiální cestou zeptáme, jak se vlastně certifikovalo, jak je možné, že se z nebezpečného odpadu najednou stane 'bezpečné palivo', jaké je přesně jeho složení a jak se to kontroluje. Na základě toho se rozhodneme o případné výpovědi smlouvy," řekla Jeníčková.

110 tisíc tun kalů z ostravských lagun přeměněných na palivo nazvané Geobal 4 se na skládku Celio má vozit do konce roku. Během následujících šesti let tu budou uložené a postupně spalované v cementárně Lafarge v Čížkovicích u Lovosic. Za tuto likvidaci starých ekologických zátěží platí stát miliardy korun sdružení Čistá Ostrava. Jeho lídr, firma Geosan, ale nevnímá situaci s vlečkou pro vykládku jako problém.

"Na kompletní zajištění dopravy máme uzavřenou smlouvu se společností Purum a ve smluvním vztahu máme dohodnuto, že v případě jakéhokoliv problému s dopravou musí zabezpečit náhradní řešení," uvedla mluvčí Geosanu Vlasta Končelová.

,