V Dolním Žlebu na Děčínsku má stát jez.

V Dolním Žlebu na Děčínsku má stát jez. | foto: ČTK

Spor o jezy se opět rozhořívá. Kývne nová vláda?

Válka o jezy na Labi se začíná znovu rozhořívat. Stavbu roky prosazují čeští rejdaři a odmítají ekologové. Ministerstvo životního prostředí až dosud stavbu jezů blokovalo. Rejdaři si nyní od nové vlády slibují, že dá stavbě zelenou.

Vláda zařadila jezy mezi své priority. Je tedy pravděpodobné, že v Prostředním Žlebu u Děčína se časem stavět začne a jen se zatím neví, kdy to bude.

"V současné chvíli se to nedá odhadnout. Celý proces už běží 15 let, teď se zpracovává studie, která odpoví na otázky, jaký dopad na okolní přírodu by výstavba jezu měla," uvedl Václav Straka, mluvčí Ředitelství vodních cest.

Až bude studie o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) hotová, přijde na řadu stavební povolení. K jeho získání jsou nutné výjimky ministerstva životního prostředí, kde nově vládne ODS.

Hledají se peníze

V Prostředním Žlebu by podle projektu měl stát jez, plavební komora, malá vodní elektrárna a rybí přechod. Náklady by měly činit asi 4 miliardy korun. Ty ale zatím nikde nejsou a vláda se snaží ušetřit, kde se dá.

JEZY NA LABI

Stavět se má v Prostředním Žlebu u Děčína, existuje i možnost výstavby dalšího v ústecké čtvrti Krásné Březno.

Obě stavby by mohly stát až 20 miliard korun.

Jen na české straně podepsalo v posledních pěti letech petici proti výstavbě jezů 18 000 lidí.

Organizace Přátelé přírody se v Bruselu domáhá zařazení dolního toku Labe do programu Natura 2000. Tím by mohla stavbu zablokovat.

Na říční dopravě je v ČR závislých 1 500 lidí.

"Vše závisí na tom, kolik získáme peněz pro fond dopravy. To teď nikdo neví," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle jeho odhadu není zahájení stavby otázkou příštího roku.

Podle Straky je pravděpodobné, že by se na stavbu jezu daly získat dotace z EU. "Labe je zařazeno do sítě mezinárodních dopravních cest, takže tato možnost je poměrně reálná," řekl Straka.

Ředitelství vodních cest vnímá stavbu jezu jako nutnost. "Cesta po Labi je nejlevnější způsob, jak k nám dostat zboží ze zámořských států," podotkl Straka.

Labe je pro nákladní lodě splavné i nyní, dopravci se na to ale nemohou spolehnout celoročně - v době letních veder hladina řeky pod střekovskými zdymadly klesne obvykle tak nízko, že se tudy plout nedá.

Nespolehlivost lodní dopravy by měl odstranit právě jez u Děčína. Uvažuje se také o tom, že by časem mohl na Labi vzniknout další jez, a to v Krásném Březně.

Drobnokvět v ohrožení

Podle ekologů by ale výstavba jezů na dolním toku Labe byla neefektivní a poškodila by zdejší přírodu. "Na německé straně se od jezů dávno ustoupilo," upozorňuje Zora Kasiková, mluvčí ekologické organizace Arnika.

České středohoří, údolí Labe u Velkých Žernosek

Tak vypadá Labe u Velkých Žernosek po zregulování střekovskými zdymadly.

Výstavba jezu by poškodila život v řece. Konkrétně je ohrožen třeba drobnokvět pobřežní, rostlina štěrkových náplavů.

"Jez by zastavil proudění vody a silně by omezil kolísání hladiny v průběhu roku. Pro mnoho druhů by se podmínky pro život změnily natolik, že by vymizely," sdělil Werner Hentschel, bývalý ředitel Správy CHKO Labské pískovce.

Ekologové také upozorňují na to, že objem dopravy po řece dlouhodobě klesá a od konce 80. let se snížil ze tří milionů tun nákladu ročně na šestinu. "Není to proto, že by se jezdit nedalo. Prostě nejsou zakázky," míní Hentschel.

Jste pro stavbu jezu v Dolním Žlebu?

celkem hlasů: 0

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 2. srpna 2010. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 0
Ne
Ne 0
Nejsem rozhodnutý
Nejsem rozhodnutý 0
Je mi to jedno
Je mi to jedno 0