Činoherní studio je v situaci, kdy na letošní rok nemá garantovanou ani korunu.

Činoherní studio je v situaci, kdy na letošní rok nemá garantovanou ani korunu. | foto: Miroslav Rosendorf

Činoherní studio dočasně končí. Ústí na schválenou dotaci pořádá soutěž

  • 24
Večerní představení Romeo a Julie bude do odvolání posledním sehraným kusem v ústeckém Činoherním studiu. Divadlo přerušuje provoz, protože na letošní rok nemá garantované žádné peníze na činnost. Nečekaně zjistilo, že peníze schválené zastupitelstvem musí teprve vysoutěžit.

"Nemáme peníze na výplaty, nedostali jsme je. Nevím, zda si to naše správní rada a pánové radní uvědomují, ale tohle je krok k likvidaci divadla se čtyřicetiletou tradicí, které nedokázali zničit komunisti ani kulturní politika ODS. Ale teď je velmi reálné, že se to povede," řekl MF DNES ředitel Činoherního studia Vladimír Čepek.

Zastupitelé města na svém posledním loňském zasedání schválili v rozpočtu 12 milionů korun pro činohru. Peníze byly avizované jako dotace Činohernímu studiu.

"Za sebe říkám, že kultura je pro toto město jednou z mnoha priorit a pokud jde o Činoherní studio, budiž jim to přáno," řekl tehdy k dotaci třeba náměstek primátora Pavel Boček.

Jenže rada města na svém posledním zasedání v pondělí rozhodla, že těchto 12 milionů použije na vypsání grantů pro činoherní umění ve městě. Činoherní studio se o peníze bude muset ucházet ve veřejné soutěži.

"V zájmu transparentního poskytování dotací rada města vyhlásila výběrové řízení na poskytnutí neinvestičních dotací - grantů pro subjekty, které působí v oblasti umění, především divadla," stojí v oficiální informaci na webu ústeckého magistrátu.

Změna přišla nečekaně uprostřed rozjeté sezony

Ve financování Činoherního studia je to zásadní změna. Jako obecně prospěšná společnost, jejímž zakladatelem je město, dostávalo na svůj provoz pevnou dotaci, se kterou počítalo při sestavování dramaturgického plánu. Nyní je soubor uprostřed sezony a na něco takového nebyl připravený.

"Kdyby ty granty vypsali na další rok, tak si to dovedu představit a je to v pořádku. Ale vypsat grant v polovině sezony s termínem podání přihlášky do konce února a přitom na období od 1. ledna je absolutně nesmyslné," říká ředitel Čepek.

O vypsání grantů místo dotace se dozvěděl uplynulou středu, dva dny po rozhodnutí rady. Soubor se tak ze dne na den ocitl v situaci, kdy nemá na další provoz peníze.

"Páteční představení Romea a Julie je zatím poslední představení, od února nebudeme hrát," potvrdil ředitel Čepek.

Měla to být dotace pro Činoherní studio, říkají zastupitelé

Krok rady vypsat granty zaskočil i některé zastupitele, kteří pro rozpočet hlasovali. "Byla jsem opakovaně ubezpečována, že to (dotace 12 milionů, pozn. red.) je pro Činoherní studio," sdělila MF DNES zastupitelka Karola Haasová.

"Samozřejmě, že jsem nepředpokládal, že to znamená, že Činoherní studio nedostane 12 milionů korun. Byli jsme uvedeni v omyl," přidal se zastupitel za ODS František Nesvadba.

I podle zápisu ze zmíněného zasedání zastupitelstva, na němž se schvaloval rozpočet, se o žádných grantech nemluvilo. Radnice převrat ve financování činohry vysvětluje tím, že takový krok byl nasnadě už dlouho a že je současně výsledkem tlaku veřejnosti, médií a neziskovek k transparentnímu rozdělování veřejných peněz.

"Vedení města v této situaci nepovažuje za možné, aby nadále poskytovalo mnohamilionovou dotaci nestátnímu subjektu, který není příspěvkovou organizací města, aniž by byla stanovena jasná pravidla a podmínky udělení dotace," sdělil MF DNES tiskový referent magistrátu Karel Rouč.

Současně podotkl, že na postupné větší finanční nezávislosti na městě se předchozí vedení radnice dohodlo s tehdejším vedením studia už v roce 2008.

Je to transparentní, tvrdí radní. A šité na míru, dodává

Původní dotaci 12 milionů korun rozdělilo město na dva granty, jeden je 8 milionů na studiové formy činohry a druhý ve výši 4 miliony pro pořádání činoherních představení na velké scéně Severočeského divadla, které sídlí v centru města.

Čepek připustil, že soubor zváží účast souboru v obou grantech. "Musíme vyhodnotit situaci, jestli jsme schopni ty granty splnit. Museli bychom nazkoušet nové hry, které odpovídají zázemí velkého divadla a byla by otázka, jak to skloubit s provozem tamní opery. Moc si to představit nedovedu," říká Čepek.

Současně ale upozornil, že ani jejich případné získání neumožní divadlu obnovit provoz během února a března. "I kdybychom vyhráli, peníze přijdou na konci března nebo v dubnu a do té doby nemůžu pustit herce hrát," poznamenal ředitel.

Radní Jan Eichler, který je zároveň členem správní rady Činoherního studia, odmítá, že by tento krok rady měl vést k likvidaci divadla. "Zatím nikdo nic likvidačního neudělal. To výběrové řízení přeci není proto, že chceme něco zlikvidovat, ale proto, že na nás média i různé neziskové organizace tlačí, abychom všechny naše kroky, kde dáváme nějaké peníze, zprůhlednili," reagoval Eichler.

V pozadí tak může být i to, že k nejhlasitějším kritikům netransparentního nakládání s penězi města patří bývalý ředitel Činoherního studia Jaroslav Achab Haidler.

Eichler dodal, že nepočítá s tím, že by Činoherní studio se svou žádostí neuspělo. "Nepředpokládám, že je tady pět nebo deset divadel, která by se do toho mohla přihlásit. Je to přeci poměrně specificky ušité na míru," řekl k modelu, který prezentuje jako transparentní.