Areál bývalých kasáren v Mostě tvoří sedmnáct budov. Deset z nich se podařilo...

Areál bývalých kasáren v Mostě tvoří sedmnáct budov. Deset z nich se podařilo zapsat na seznam kulturních památek, aby připomínaly původní město zbořené kvůli uhlí. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Úřad neprávem odmítl žádost o dotaci. Podnikatel z Mostu zvažuje žalobu

  • 2
Mostecký podnikatel Milan Machovec tvrdě bojuje o dotaci na opravu jedné z budov bývalých jezdeckých kasáren, které jsou poslední památkou na historické město. Dotační úřad Severozápad jeho žádost odmítl, Machovec se ale obrátil se stížností na ministerstvo financí, a to mu dalo zapravdu.

„Vyřazení žádosti bylo neopodstatněné. Regionální radě soudržnosti Severozápad bylo doporučené znovu prověřit váš podnět a informovat vás o výsledku,“ stojí v usnesení ministerstva financí, které podnikatel obdržel na konci srpna.

Machovec chce z budovy udělat centrum kulturně-historické spolupráce mezi Českem a Německem. Projekt s názvem St. Lucia českoněmecké centrum v Mostě počítá s tím, že v budově budou expozice českých i německých umělců, fotografů, snímků rekultivované krajiny na Mostecku i v Sasku, v plánu je i výstava o organizované turistice v česko-německém pohraničí.

„Mám firmu, která se živí tím, že vysílá studenty, učitele a techniky do zahraničí a naopak je i přijímá. Děláme to i s Německem. V Sasku a Bavorsku máme významné partnerské skupiny, takže tenhle projekt měl být prohloubením vztahů,“ přiblížil svou motivaci Machovec, který se živí i jako developer.

„Chtěli jsme udělat něco, co je dlouhodobé a má přesah,“ dodal.

Projekt nebyl v souladu s pravidly, tvrdí dotační úřad

Plánované náklady jsou zhruba 22 milionů korun, Machovec žádal úřad Severozápad přibližně o 17 milionů. Úřad ale žádost vyřadil hned v první fázi hodnocení, kdy se kontrolují formální a administrativní náležitosti.

Jezdecká kasárna

Jezdecká kasárna se začala stavět v roce 1906 na jižním okraji historického Mostu. Z kasáren císařských dragounů se později staly ubikace československého střeleckého pluku.

Ještě roku 1938 byl vojenský areál na okraji původního města. Díky tomu přečkal bourání Mostu na přelomu 70. a 80. let minulého století.

V nově postaveném Mostě se kasárna ocitla kousek od centra či nemocnice a obydlená zástavba je obklopuje ze všech stran. Z bývalých stájí vznikly dílny a prodejny aut, z kovárny je čerpací stanice a velká jízdárna se proměnila v tržnici s textilem.

„Projekt nebyl v souladu s pravidly zveřejněnými v konkrétní výzvě k podání žádosti o dotace,“ zdůvodnila odmítnutí mluvčí dotačního úřadu Severozápad Eliška Štádlerová.

Na ministerstvo financí se pak podnikatel obrátil proto, že pod něj agenda dotačních programů spadá.

„Nejsem zvyklý prohrávat. Hlavně naši právníci byli překvapení, že odpověď byla zamítavá. Řekli, že se proti tomu máme odvolat,“ poznamenal Machovec.

Smlouvy už jsou podepsané

I když mu ale ministerstvo následně dalo za pravdu, peněz se automaticky nedočká. Usnesení je pro dotační úřad pouze doporučující, úřad podle svého vyjádření navíc považuje záležitost za vyřízenou a žádost se znovu prověřovat nechystá.

„Nepovažujeme to za konstruktivní a v současné době ani za možné,“ sdělila mluvčí Štádlerová.

Hlavní důvod je, že výzva, v níž podnikatel o peníze usiloval, je už uzavřená a dotační smlouvy podepsané.

Machovec se nyní pokusí na svůj projekt získat peníze z Integrovaného regionálního operačního programu, jenž bude nástupcem regionálních programů.

„Kdyby tato varianta zkrachovala, tak budeme žalovat úřad Severozápad za vzniklou škodu,“ uvedl podnikatel. Usilovat chce o stovky tisíc, které zatím do rekonstrukce objektu investoval.