Mariánský most se stal ceněnou dominantou Ústí nad Labem.

Mariánský most se stal ceněnou dominantou Ústí nad Labem. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Firma se s Ústím soudí už třináct let kvůli stamilionům za slavný most

  • 0
Městu Ústí nad Labem hrozí, že bude muset zaplatit dalších více než 700 milionů korun za Mariánský most. Na takovou sumu se již kvůli úrokům vyšplhala částka, o kterou se s městem soudí dodavatel architektonicky ceněné stavby z devadesátých let minulého století.

Soud se vleče už třináct let a žádná ze stran nehodlá ustoupit. "Město požadavky žalobce neuznává," říká mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

Mariánský most

Most se otevřel pro dopravu na konci července roku 1998 po pěti letech výstavby.

Město za jeho vybudování zaplatilo tři čtvrtě miliardy korun.

Most tvoří dva 60 metrů vysoké pylony. Mostovku o délce 179 metrů nese patnáct lan. Vybíhají z pylonů jednostranně, což dává mostu ojedinělý vzhled.

Most, který je zčásti ocelový, zčásti železobetonový, váží 3 500 tun.

Autorem je architekt Roman Koucký.

Stavba získala Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí a Mezinárodní asociace pro mosty a stavební inženýrství ji zařadila mezi deset nejlepších staveb světa poslední dekády minulého století.

Most postavila firma Hutní montáže. Podle původních plánů ho měla otevřít do konce roku 1997, stavba se ale dostala do skluzu.

Nejprve se v pylonu objevily trhliny, v létě pak podemlela velká voda pomocné podpěry mostní konstrukce.

Zástupci firmy tvrdí, že se musel změnit projekt, na celý most se tak spotřebovalo více materiálu a stavba se prodražila.

Jenže město místo zaplacení vyšší ceny uplatnilo sankci za pozdní dodání stavby. První auta se totiž na most dostala až na konci července 1998, tedy o sedm měsíců později.

Vyrovnání město odmítlo

"Soudní spor ještě není ukončen, proto nyní nebudeme jeho průběh blíže komentovat, neboť nechceme tímto způsobem jakkoli ovlivňovat soud a jeho rozhodnutí," říká dnes ke kauze zástupkyně Hutních montáží Taťána Koubíková.

Podotkla jen, že se Hutní montáže pokusily o mimosoudní vyrovnání.

"Společnost Hutní montáže v minulosti již několikrát učinila kroky k mimosoudnímu řešení sporu, avšak nebylo na ně odpovídajícím způsobem reagováno," prohlásila Koubíková.

Spor nechce komentovat ani město. "Jsme vázáni mlčenlivostí," vzkázal prostřednictvím své asistentky Lubomír Bejdl z advokátní kanceláře, která město v kauze zastupuje.

Případ je složitý a jeho soudci se mění

Hutní montáže podaly žalobu už v roce 1999. Požadují zaplacení částky 215,3 milionu korun s ročním osmnáctiprocentním úrokem z prodlení. Vrchní soud v Praze rozhodl, že kauzou se bude zabývat ústecký okresní soud.

"Jedná se o věc, která je po skutkové i právní stránce velmi složitá a vyžaduje obsáhlé dokazování. Navíc tuto věc řešily dvě soudkyně, které odešly na mateřskou. Věc byla poté přidělena další soudkyni," přiblížil mluvčí okresního soudu Jan Tichý. Na délce trvání kauzy se podle něj podepsalo i to, že soudci jsou přetížení.

Celý projekt Mariánského mostu přišel Ústí nad Labem na tři čtvrtě miliardy korun. Stavbu prodražily úroky z úvěru, které si na něj město vzalo.

Nyní se chce Ústí nad Labem Mariánského mostu zbavit, aby nemuselo platit miliony korun za jeho údržbu. Prodej schválili zastupitelé už v roce 2008, Ředitelství silnic a dálnic za něj mělo zaplatit 95 milionů korun. Smlouvy jsou sice podepsané, převod mostu se však dosud neuskutečnil.