Zde by podle návrhu územního plánu Ústí měl ústit tunel vedoucí pod

Zde by podle návrhu územního plánu Ústí měl ústit tunel vedoucí pod Střížovickým vrchem. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Skupina má z územního plánu Ústí dostat tunely. Není jisté, zda to udělá

  • 1
První schůze pracovní skupiny, která by měla z územního plánu Ústí nad Labem vyškrtnout kritizované tunely a mosty, zatím výsledky nepřinesla. Zastupitelé územní plán schválili se závazkem, že z něj do června 2013 tunely zmizí. Někteří členové pracovního týmu ovšem tvrdí, že město se v budoucnu bez tunelů neobejde.

"Mně není jasné, co přesně bude výsledkem, jaký dokument se bude předkládat, kdo to napíše a jak to bude vypadat," popsal své pocity David Daduč ze Strany zelených. Ten má blízko k iniciativě Stop tunelům, která na kontroverzní plán výstavby mostů a tunelů upozorňovala více než půl roku.

Při schvalování nového územního plánu loni v prosinci se zastupitelé zavázali, že mosty a tunely se do 30. června příštího roku z dokumentu odstraní. Zastupitelé navíc pověřili náměstka primátora Jana Řeřichu, aby zmíněnou skupinu sestavil.

Slib si na politicích vymohla řada občanů, jimž chystané tunely zasahují do pozemků. Kvůli tomu klesla jejich hodnota a vlastníci na nich mají povolené jen malé stavební úpravy. (o kritice více zde)

Jenže po prvním setkání skupiny se zdá, že ne všem z týmu tunely vadí a že usnesení zastupitelů nehodlají bezvýhradně respektovat.

Bez tunelů to půjde těžko

"Ústí má krásný, ale složitý a dynamický terén. Morfologie jeho okolí je velmi specifická, proto se obávám, že do budoucna to bez tunelů nepůjde," míní třeba jeden z členů týmu architekt Zdeněk Havlík. "Ale je otázkou, jestli takové množství tunelů je nutné," dodal.

Ve skupině s jeho postojem souzní i další architekt Zdeněk Šťastný a Jiří Landa, který je paradoxně autorem dopravního řešení, kvůli němuž se teď musí plán měnit. Jejich vzkaz zní: doprava v Ústí bude v budoucnu narůstat, město ji bez aspoň jediného tunelu nezvládne.

To je však v rozporu s usnesením zastupitelů. "Překvapilo mě, že je stále skupinka lidí, kteří po těch tunelech tak touží," pronesl další člen skupiny, radní Pavel Dlouhý.

A ve skupině se podle všeho nebude bojovat jen o tunely. Podle Daduče totiž není jasné, jak přesně má vypadat výstup z práce skupiny, kdo ho připraví a jestli bude tým pracovat i mezi schůzkami.

Sám si představuje, že tým vytvoří návrh zadání, podle něhož městem najatá architektonická kancelář vypracuje změnu plánu. "Nějak jsme se dohodli, že výsledek práce předložíme zastupitelstvu. Ale o ničem se nehlasovalo," podotkl Daduč.

Chyběl nemocný náměstek

Prvnímu setkání týmu podle všeho uškodilo, že chyběl nemocný náměstek primátora a současně zřizovatel skupiny Řeřicha. Nebyl tak nikdo, kdo by jasně určil pravidla hry. "Některé věci si ještě musíme ujasnit," připustil další architekt Jaromír Veselý.

Skupinu navíc tlačí čas. Pokud chce mít zastupitelstvo na stole 30. června 2013 pozměněný plán bez mostů a tunelů, tým musí spěchat. "Skupina bude mít čas tak do června, návrh změny se pak musí veřejně projednávat, musí se k tomu vyjadřovat úřady a to trvá měsíce," upozorňuje Daduč.

Další setkání skupiny bude 14. března. Autor stávající dopravní koncepce Landa bude chtít podrobně vysvětlit, proč podle něj jsou tunely ve stávajícím plánu nutné.