Loď Albis, týden zaklíněnou u mostu v Drážďanech, vyprošťovali čeští hasiči. | foto: www.pozary.cz

Němci opravují díru na dně Labe, již v Drážďanech způsobila česká loď

  • 7
Lodní bagr Míšeň od úterý sype 1 300 tun žuly do díry ve dně Labe, kterou po sobě u pilíře drážďanského Albertova mostu zanechala česká loď Albis. Ta v německém městě uvázla na týden v březnu s nákladem 800 tun soli a zablokovala dopravu na řece.

Albisu selhal motor 14. března večer. Nacházel se zrovna u mostu, najel na mělčinu a nakonec se příčně zaklínil o most. Vyprostit loď, která patří společnosti Evropská vodní doprava (EVD), se podařilo za pomoci hasičského tanku až o týden později, poté začal průzkum škod.

„Loď pevně zaklíněná u Albertova mostu způsobila velké škody na dně Labe u pilíře mostu. Pod plavidlem byl velký proud a ve dně proto vznikla obrovská díra,“ řekl listu Sächsische Zeitung mluvčí drážďanského úřadu Vodních cest a lodní dopravy Klaus Kautz.

Podle průzkumu Albertův most nehodu přečkal bez úhony, jeho statika narušena není. Pilíř ale obnažila díra dlouhá 85 metrů a široká 7 metrů.

„Je vlastně velká jako Albis, nejhlubší je v místě, kde byla příď lodě,“ popsal Kautz s tím, že kráter ve dně se bude zasypávat asi týden.

Majitel Albisu očekává, že mu vystaví účet na 5 milionů

Zatímco běžně bagr Míšeň z plavební dráhy pod mostem odklízí nánosy písku a štěrku, aby tam lodě na mělčině neuvázly, nyní dělá přesný opak.

„Materiál dává do koryta řeky. Ale není to štěrk, jáma se zaváží žulovými kameny přiváženými z přístavu Neustadt o velikosti 20 až 30 centimetrů. Tak velké kusy žuly budou pro pilíře mostu účinnou ochranou, silné proudy je snadno neodnesou. Proto neohrozí ani lodě,“ vysvětlil Kautz.

Ve středu přijel na drážďanský plavební úřad Lukáš Hradský, spolumajitel společnosti EVD, aby zjistil, jaký účet mu v Sasku za nehodu Albisu vystaví.

„Čekám, že to celkem bude 5 milionů korun. Jen zaházení díry u pilíře mostu bude stát milion korun. Ale žula je hodně drahá a k tomu nějaká práce, bagr a tak podobně. Popravdě, s tím jsem vůbec nepočítal,“ řekl po schůzce Hradský.

„Němečtí hasiči na nás byli hodní, stáli půl milionu korun. Ono se to načítá, přidejte 300 tisíc za zjištění statiky mostu, vysavač, překládání nákladu, asistence remorkérů Beskydy, speciální vyprošťovací tank,“ vypočítal Hradský.Ještě před ní čekal, že nejdražší bude asistence hasičů. Zatímco v Česku je zdarma, v Německu je jejich zásah hodně drahý.

Albis má za sebou opravu motoru, kontrolu na loděnici i cestu do Německa, odkud přivezl kazivec, tedy fluorid vápenatý.

„Je to surovina pro chemický průmysl. Kazivec se vykládá v Ústí nad Labem. Odtud Albis pojede ve čtvrtek do Magdeburku,“ dodal Hradský.