Vozidlo Elbee pro postižené vyrábí firma v moravských Lošticích, speciální skla dodává teplická AGC Automotive. | foto: AGC Automotive

Čelní sklo v unikátním vozidle pro invalidy bude hřát i hlídat okolí

  • 4
Teplický výrobce automobilových skel AGC Automotive vyvinul a začal dodávat kompletní zasklení pro unikátní vozidlo Elbee určené pro tělesně postižené, které vytvořila a nyní začala vyrábět moravská společnost ZLKL Loštice. Teplická sklárna několik let spolupracovala i na vývoji skel.

"Vývoj vozidla Elbee je unikátním projektem nejen v rámci České republiky. Jsem rád, že jsme mohli být u zrodu tohoto nevšedního vozidla. K vývojářskému týmu společnosti ZLKL jsme se připojili již v roce 2010, a měli jsme tak možnost přímo ovlivnit podobu celého konceptu," uvedl generální ředitel AGC Automotive Jiří Markuci.

Vozidlo Elbee

elbee

Maximální rychlost: 80 kilometrů v hodině

Objem motoru: 300 ccm

Nejvyšší výkon: 12,5 kW

Průměrná spotřeba: 4,5 litru na 100 kilometrů

V roce 2010 teplická sklárna dodala prototypy skel a letos v únoru vyrobila první předsériové vzorky. "Jsme schopni do skel zakomponovat celou řadu prvků zvyšujících komfort cestujících s tělesným postižením," řekl Markuci.

Teplická sklárna například navrhla elektricky vyhřívané čelní sklo vhodné pro řidiče s omezenou pohyblivostí. Toto sklo obsahuje také speciální fólii, díky níž vůz uspoří palivo při klimatizaci. Omezuje i nebezpečí přehřátí organismu řidiče, což ocení zejména kvadruplegici, kteří mají omezenou termoregulaci těla.

Firma je navíc připravena pro sériovou výrobu dodat skla se stínicím pruhem, rain nebo lightsenzorem, kameru pro nouzové brzdění a také další vylepšení.

Pro tento rok má výrobce objednávky na tři sta vozů

S vývojem Elbee se začalo už před deseti lety. První maketa vozítka vznikla v roce 2006 a v říjnu 2011 byla představena na brněnském výstavišti. Výsledkem je vozítko s unikátní konstrukcí, díky níž se může vozíčkář pohodlně dostat dovnitř a řídit ho sám bez cizí pomoci.

Dálkově ovládané přední dveře se odklopí a vyjede rampa, na kterou vozíčkář jednoduše upevní invalidní vozík a rampa s ním sama zajede dovnitř.

Uvnitř je invalidní vozík upevněn speciální konstrukcí. Vzadu je ještě jedno místo pro spolujezdce nebo zavazadla.

Další výhodou je to, že s vozidlem je možné zaparkovat čelem k chodníku a řidič může s vozíkem vyjet na chodník, aniž by se dotkl silnice.

Pro tento rok má výrobce objednávky na tři sta vozů, především ze západní Evropy. Po zavedení sériové výroby počítá s výrobou deseti tisíc vozidel ročně.

Představení vozidla Elbee:

18. října 2011