Při opravě se vyměnil nakládací a předávací výložník. "Původní pětasedmdesátimetrový výložník byl nahrazen devadesátimetrovým výložníkem z odstaveného velkostroje stejného typu," uvedla mluvčí skupiny Gabriela Sáričková Benešová.
Parametry rypadlaváha: 4 300 tun výška: 51 metrů délka: 150 metrů průměrná rychlost: 2,40 metru na jeden krok hodinová výtěžnost stroje: cca 3 000 kubíků |
Dál se vyměnily převodové skříně zdvihu a výsuvu, strojírny rovněž opravily hydrauliku kráčení včetně výměny hydraulických válců.
Akce začala už začátkem listopadu. Velkorypadla se umístila vedle sebe a výložníky přemístily jeřáby. "Asi nejobtížnější bylo naplánovat, jak má vše stát, aby se daly velké části přemontovat," přiblížil Vilém Handl, technolog montáží z firmy Krušnohorské strojírny Komořany, která opravu zajišťovala.
Přesun rypadla trval čtyři hodiny
Ještě před přesunem proběhly technologické a konstruktérské přípravy, pomocí výpočetních modelů museli technici vypočítat kupříkladu těžiště pro umístění jeřábů stroje.
Stroj se nemusel přesunovat daleko, montážní místo bylo umístěno přímo v dole pouze 400 metrů od místa, kde stroj pracoval.
"Přesun trval čtyři hodiny," vysvětlil vedoucí řidič velkorypadla Jaroslav Fousek. Stroj nemá kola, "kráčí" pomocí hydrauliky, za jeden krok překoná 2,4 metru. Rypadlo neslouží pouze k odkrývání skrývky, ale dokáže i hrabat uhlí.
Těžaři plánují tímto velkorypadlem těžit do roku 2030. Mezitím chtějí opravit stejný stroj, z něhož si "půjčili" předávací a nakládací výložník. Ten by měl podle jejich předpokladů těžit uhlí ve Vršanech až do roku 2045.