Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Doly se chtějí dostat zvláštní metodou k uhlí až na hranici limitů

  11:04aktualizováno  11:04
K momentálně nedostupným zásobám hnědého uhlí se chtějí dostat Severočeské doly. Na lomu Tušimice na Chomutovsku proto společnost hodlá rozjet těžbu v bočních svazích, která jí umožní získat uhlí, jež kvůli těžebním limitům nemůže dolovat povrchovým způsobem.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Severočeské doly (SD) se pro těžbu rozhodly využít metodu tzv. chodbicování, začít by mohla za necelé dva roky. Uhlí získané tímto způsobem je kvalitnější než to získané povrchovou těžbou. Nyní firma čeká na nezbytné povolení.

Severočeské doly

  • Severočeské doly jsou součástí skupiny ČEZ, v jejíž elektrárnách také končí většina vytěženého uhlí
  • těžební činnost provozují doly na lokalitách Tušimice a Bílina
  • společnost ročně produkuje kolem 23 milionů tun uhlí a je největším producentem hnědého uhlí v České republice

„V tuto chvíli máme schválenou dokumentaci EIA, která se zabývá vlivy na životní prostředí, a podali jsme žádost na Obvodní báňský úřad v Mostě kvůli získání povolení k hornické činnosti,“ říká mluvčí SD Lukáš Kopecký.

„Je to dlouhodobá záležitost. Pokud povolení získáme, předpokládáme, že těžba začne v polovině roku 2018,“ upřesňuje Kopecký.

Firma by v lokalitě, která se nachází ve směru na Droužkovice a Spořice, chtěla touto metodou těžit až do roku 2029.

„Odhadujeme, že bychom vytěžili zhruba 13 milionů tun uhlí. Jeho průměrná výhřevnost je vyšší než u uhlí těženého povrchovým způsobem,“ doplnil Kopecký.

Zaměstnance zajistí externí firma

Zatím není jasné, kolik lidí by SD na chodbicování zaměstnaly. Zajistí jim je jiná firma, hledat bude zkušené pracovníky.

„Budeme pořádat veřejnou soutěž. Už jsme rozjeli kvalifikační kolo pro firmy, které by o to měly zájem, a zatím víme o dvou,“ dodává Kopecký. Zároveň probíhá veřejná obchodní soutěž na dodávku potřebné techniky.

SD uvažují i o tom, že by v budoucnu mohly chodbicovat také na Lomu Bílina, který jim rovněž patří. To ale zatím není aktuální.

„Celou těžbu na Tušimicích ukončíme okolo roku 2035, a jestliže se technologie chodbicování osvědčí, budeme po tomto roce uvažovat o jejím dalším využití. Ale to je vzdálená budoucnost,“ podotýká Kopecký.

Chodbicováním už těží Severní energetická

Metodu chodbicování loni rozjela také společnost Severní energetická na Lomu ČSA na Mostecku. „Dosud jsme tam tímto hlubinným způsobem vytěžili zhruba 170 tisíc tun uhlí,“ uvedla její mluvčí Gabriela Sáričková Benešová.

Na místě pracují horníci, kteří působili v dnes již zavřeném dole Centrum (o ukončení těžby jsme psali zde). V červnu příštího roku chce firma těžbu v bočních svazích posunout do další fáze a začít s takzvaným stěnováním.

Celý projekt má podle aktuálních předpokladů trvat ještě pět let. Fungování hlubinné těžby v lokalitě ČSA je těsně svázané s životností lomu. Rozhodující roli však hraje také ekonomická stránka této metody.

„Aktuálně je rozhodnuto o pokračování hlubinné těžby do roku 2021,“ dodala Sáričková Benešová. Běžná povrchová těžba na Lomu ČSA, u kterého vláda neprolomila limity těžby hnědého uhlí, má skončit v roce 2024.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Sotva jej policie propustila, kradl pětadvacetkrát odsouzený muž znovu

Teplická policie zadržela 56letého recidivistu, který se během dvou dnů pokusil, pokaždé neúspěšně, vykrást nejdříve firemní budovu a následně činžovní dům....  celý článek

Chomutovští policisté zachránili muže z hořícího auta
Řidič zůstal po nehodě zaklíněný v hořícím autě, zachránili ho policisté

Díky včasnému zásahu projíždějících policistů v civilu přežil vážnou nehodu čtyřiadvacetiletý řidič, který havaroval poblíž Černovic na Chomutovsku. V autě,...  celý článek

Dopravní omezení na Dálnici D8. Část vozovky je uzavřena kvůli nestabilnímu...
Politici marně čekají na audit dálnice D8. Žádný totiž zatím nevznikl

Do konce června mělo ministerstvo dopravy Sněmovně dodat podrobný audit dálnice D8 přes České středohoří. Ta měla stát původně 3 miliardy korun, ovšem stála už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.