Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Další sesuvy na D8 hrozí, uznal ministr. Slíbil opatření i otevření letos

  9:09aktualizováno  9:09
Ministr dopravy Dan Ťok reagoval na kritiku geologů, kteří varovali před nebezpečím dalších závalů dálnice D8 přes České středohoří. Připustil, že riziko existuje. Stát ale podle něj udělá všechno proto, aby se to už nestalo. Ťok stále věří v prosincový termín otevření dálnice.

Odstraňování sesuvu půdy na dálnici D8. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Těleso D8 přes České středohoří leží v nestabilním sesuvném území a „nelze stoprocentně vyloučit, že v kritickém úseku mezi Bílinkou a Řehlovicemi další sesuv nehrozí“.

Těmito slovy v úterý ministr dopravy Dan Ťok na speciální tiskové konferenci reagoval na vyjádření geologů, kteří v MF DNES minulý týden právě před tímto nebezpečím, na něž upozorňují již řadu let, opětovně varovali (psali jsme o tom zde).

Zároveň ale Ťok ubezpečil, že stát udělá vše, aby k tomu nedošlo, a že nevidí důvod, proč by se to nemělo podařit. Na nestabilních územích se staví dálnice i jinde, třeba u Mladé Boleslavi, a podobné lapálie se tam nedějí. „Jsme schopni dálnici zabezpečit tak, aby se sesuvy daly eliminovat. Chceme, aby desítky miliard korun nepřišly vniveč,“ ujistil Ťok.

Tunel už by dnes byl levnější. A hotový

Na autostrádu od Prahy k německým hranicím řidiči čekají od prvního kopnutí už 31 let, dosud nedokončený šestnáct kilometrů dlouhý úsek přes Středohoří už teď stojí místo deseti více než patnáct miliard a bude kvůli dalšímu nutnému zabezpečení stát ještě víc.

31 let stavby dálnice D8

Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace...
Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace...
  • první 4,1 kilometru dlouhý úsek dálnice Řehlovice – Trmice se začal stavět v dubnu 1984
  • v roce 1990 začala výstavba od Prahy, v Ústeckém kraji od Doksan po Lovosice se začalo v roce 1996
  • 6. června 2013 se po hustém dešti na rozestavěný úsek u Dobkoviček sesunulo půl milionu kubíků zeminy, odklízet se začala letos v dubnu
  • hotový má být 16,4 kilometru dlouhý úsek přes České středohoří a po 31 letech kompletní dálnice D8 se má otevřít letos 10. prosince

A to vše proto, že nikdo neposlouchal odborníky, třeba geology Vladimíra Cajze či Zdeňka Hrocha, kteří od samého počátku plánování trasy opakovaně marně varovali, že tato část dálnice má vést tunelem. V tu chvíli šlo o dražší řešení, z dnešního pohledu už by ale stavba byla levnější a hlavně hotová.

„Mít tady dálnici znamená zapustit zde 50 až 60 metrů hluboké piloty a na nich pak postavit estakádu. To neudělali a nyní hrozí, že to někde spadne znovu. Proto se nyní u uklízeného sesuvu potichu provádí podél dálnice dodatečná armovaná pilotáž. Tady se ovšem musí okamžitě začít stabilizovat celé skoro tři kilometry,“ řekl Cajz pro MF DNES ve zmíněném textu minulý týden.

Ministr Ťok v úterý konečně dal expertům za pravdu, když uznal, že bez dalších opatření dálnice stoprocentně bezpečná nebude.

Ředitelství silnic a dálnic tak už od ledna dělá další inženýrsko-geologický průzkum, který má být hotový na konci roku. Má zjistit rizika v daném území a navržení dalšího postupu pro zajištění potenciálních nestabilit území.

„Není to tak, že celá oblast je bezpečná a dál se tím nemusíme zabývat, to určitě ne. Musíme zjistit rizika, navrhnout opatření, zajistit monitoring. Na druhé straně dálnice není nebezpečná. Při technickém zabezpečení není problém, aby zde vedla,“ řekl mluvčí resortu Tomáš Neřold s tím, že návrhy řešení bude ministerstvo postupně předkládat vládě.

Monitorovat nestabilní území už se však podle Cajze mělo dávno. „Počítalo se vůbec s něčím takovým alespoň s otevřením dálnice? Pokud nebude tento úsek kontinuálně sledován, pak to nebude bezpečné,“ zdůraznil v úterý Cajz, že zabezpečení trasy by mělo být funkční už se zahájením provozu na autostrádě.

Ministerstvo mírní i slova o viníkovi sesuvu

Co se týče hledání viníka sesuvu půl milionu kubíků zeminy v červnu 2013, ani v tom už ministerstvo dopravy není až tak radikální. Zatímco ještě před třemi týdny byl pro Ťoka jednoznačným viníkem lom Dobkovičky, v úterý své vyjádření zmírnil.

„Příčinou sesuvu byly nadměrné srážky a činnost kamenolomu s nedostatečným odvodněním srážek,“ vyjádřil se ministr dopravy.

Ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin AV ČR Josef Stemberk pak podotkl, že o nestabilitě svahu nad D8 u Dobkoviček se vědělo už od 60. let, přesto podle něj nestabilní horninu nebrala v potaz studie EIA jak pro přípravu dálnice, tak pro povolení těžby v kamenolomu Dobkovičky nad trasou D8.

„K zavalení dálnice došlo v nezajištěném zářezu. Kdyby byl zajištěn, tak by samotná komunikace nebyla zavalena,“ řekl šéf ústavu, který pro ministerstvo vypracoval posudek příčin sesuvu, jenž stavbu dálnice na tři roky zastavil.

Žaloba o miliardovou škodu vůči kamenolomu, kterou podaly ŘSD a Správa železniční dopravní cesty, nicméně dál platí.

„Posudek řešil příčiny. Cílem nebylo říci, kdo je viník, ale jak sesuv vznikl. Posudky říkají, že kamenolom má v kombinaci s nadměrnými srážkami objektivní odpovědnost, a my netvrdíme, že zcela umíme říci, kdo je jediný viník. To musí rozhodnout soud. Žalobu ministerstvo podalo, protože se musí chovat jako správný hospodář,“ zjemnil ale názor resortu i mluvčí Neřold.

Firma Kámen Zbraslav, jíž kamenolom patří, vinu odmítá a hodlá se bránit žalobou na stát. Hájí ji i Cajz.

„Nadměrné srážky zcela jistě sesuv podporují, o tom není pochyb. Ale jsme svědky nastupující změny klimatu a musíme s ní začít počítat. Role kamenolomu zůstává diskutabilní, protože veškerá lomařská činnost je povolována a dozorována Báňským úřadem, tedy státem, a zapomíná se, že dálnice je postavena v ochranném území ložiska drceného kameniva. Bylo by korektní, abychom se aspoň do výroku soudu zdrželi jakýchkoli prohlášení o vině,“ míní geolog.

Každopádně ministr na tiskové konferenci opět slíbil, že poslední úsek D8 bude hotov v prosinci - byť zmínil datum 16., zatímco zkraje června to byl 10. prosinec. „Na plánovaném termínu dokončení 10. prosince se nic nemění, zmíněný pozdější termín je čas slavnostního otevření,“ vysvětlil Neřold.

Sesuv půdy na D8, záběry z června 2013:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na tomto místě má vyrůst nová budova ústecké univerzity. Spolchemie se snaží...
Spolchemie brání nové univerzitní budově, bojí se milionových nákladů

Ústecká chemička protestuje proti stavbě nové univerzitní budovy ve své blízkosti. Bojí se, že kvůli škole bude muset zvýšit bezpečnostní opatření a že ji to...  celý článek

Těhotná žena odletěla vrtulníkem po nehodě (21.7.2017)
Patnáctiletá řidička srazila dívku s kočárkem a těžce ji poranila

V obci Hrob na Teplicku srazila v úterý navečer teprve patnáctiletá dívka bez řidičáku za volantem osobního auta osmnáctiletou chodkyni s kočárkem. Auto...  celý článek

Násilí (ilustrační foto)
Přítelkyně muže naštvala, tak uprostřed noci škrtil cizí ženu

Policie zadržela muže, který v noci na neděli v Mostě přepadl a škrtil náhodnou chodkyni. Mladé ženě se podařilo ze sevření násilníka uniknout. Když ho...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.