Střet nákladního auta a osobního vlaku ve Šluknově. (7. září 2015) | foto: Drážní Inspekce

Lékaři zachraňují nohy strojvůdce ze Šluknova. Kolegové založili sbírku

  • 65
Lékaři v ústecké nemocnici stále bojují o to, aby zachránili nohy strojvedoucímu zraněnému při nedávné srážce vlaku s kamionem ve Šluknově. Kolegové a kamarádi založili sbírkový účet a začali na něj posílat peníze, jež mají muži pomoci s léčením a návratem do života.

„Účet založili odboráři a my jsme už na něj peníze vložili. Zatím nevím, kolik už tam je, ale je to transparentní účet 2889483033/0800 a od 25. září můžou lidé transakce sledovat i sami přispět. Kolega, kterému ještě není ani třicet, podporu bude potřebovat. Podle lékařů se bude léčit dlouho, až rok a půl. A není ještě jisté, zda se nohy podaří zachránit,“ říká kolega zraněného Jaroslav Kanich.

Při nehodě se zranilo 12 lidí, nejhůř ji odnesl právě strojvedoucí. Náraz zdemoloval jeho kabinu. Podle předběžného vyšetřování je na vině řidič kamionu, který nerespektoval světla (o nehodě zde).

„Na místě naši inspektoři zjistili, že ve chvíli, kdy vjel kamion na trať, už signalizace svítila,“ řekl po nehodě mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Policie nicméně ještě vyšetřování neukončila. „Nikoho jsme neobvinili, ještě čekáme na posudky znalců z oboru dopravy,“ uvedla děčínská policejní mluvčí Petra Trypesová.

Přejezd je zabezpečený dostatečně, tvrdí správci železnic

Na železničním přejezdu ve Šluknově se letos staly už dvě vážné dopravní nehody. V květnu se zde s vlakem srazilo osobní auto a řidička se těžce zranila. Správa železniční dopravní cesty však ke světelné signalizaci závory přidávat neplánuje.

Tragédie Studénka

Lidé poslali zraněnému strojvůdci už tři a půl milionu

„Přejezd je opatřen nejmodernějším světelným a zvukovým zabezpečením, navíc na něj řidiče upozorňují dopravní značky vzdálené 240, 160 a 80 metrů před přejezdem. Jsou zde dostatečné rozhledové poměry a přejezd splňuje všechny právní normy a předpisy,“ zdůvodnil mluvčí správy Marek Illiaš.

Dodatečná instalace závor by ve Šluknově znamenala investici 3,4 milionu korun.

„Přejezd vždy bude bezpečný pouze natolik, nakolik každý řidič respektuje pravidla silničního provozu. Události z posledních dní ukazují, že ani zabezpečení přejezdu závorami některé lidi neodradí od přejíždění v době, kdy už je signalizace v činnosti,“ poukazuje mluvčí na tragédii ve Studénce, která se stala krátce před nehodou ve Šluknově (o nehodě ve Studénce zde).

Závory na rozdíl od světel nikdo nepřehlédne, říká Drážní inspekce

Jiného názoru jsou pracovníci Drážní inspekce. Ti každým rokem vydávají zprávu o bezpečnosti na tratích a podle náměstka generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery je tam vždy doporučení zabezpečit přejezdy závorami.

„Na přejezdech se závorami neevidujeme žádné mrtvé, pokud máme na mysli nehody, které způsobí řidiči svou nepozorností,“ říká Kučera.

Ani on nevylučuje, že nezodpovědného řidiče od přejezdu neodradí ani závory. „To jsou ale řidiči, kteří riskují. Ti ostatní vždy při vyšetřování uvádějí, že světla přehlédli. Závory se ale přehlédnout nedají,“ podotýká Kučera.

Závory ještě před několika lety přejezd ve Šluknově chránily. Jenomže byly neustále dole a tvořily se u nich kolony čekajících aut.

„Myslím, že po rekonstrukci je přejezd zabezpečen dostatečně, navíc bez závor se tu provoz zrychlil, což řidiči kvitují s povděkem,“ odmítá závory i šluknovská starostka Eva Džumanová.