Přísečnická úzkokolejka vede romantickým údolím.

Přísečnická úzkokolejka vede romantickým údolím. | foto: Pressnitztalbahn

Saské lokálky lákají stále více Čechů. Jezdí hned za hranicemi

  • 0
Milovníci parních lokomotiv najdou jen pár kilometrů za českou hranicí ráj. Sasko je vyhlášené svými úzkokolejkami, po kterých dodnes jezdí historické stroje. Několik z nich vede prakticky po hranici nebo jsou jen pár kilometrů za ní.

Asi nejznámější je trať z městečka Cranzahl do lázní Oberwiesenthal, známého rekreačního střediska německého Krušnohoří, nad nímž se vypíná hora Fichtelberg. Právě ta dala jméno i sedmnáctikilometrové dráze - Fichtelbergbahn.

"Po úzké koleji se do nejvýše položeného saského města dostanete pouze jedinou železnicí - Fichtelbergskou dráhou. Od 1. července 1897 jezdí v létě i v zimě," lákají internetové stránky dráhy, které mají i svou českou podobu.

Hodinovou nostalgickou jízdu můžete absolvovat ve vozech vyrobených mezi roky 1913 a 1932. Ve vláčku si můžete dát i něco k snědku, k dispozici jsou dva jídelní vozy. Na trase je devět zastávek.

Zdatní turisté mohou vyrazit třeba z Vierenstrasse na výstup na 1214 metrů vysoký Fichtelebrg. Překonají přitom pětisetmetrové převýšení. O něco snazší je výstup z Kretscham-Rothensehma nebo ze samotného Oberwiesenthalu.

Fichtelbergská dráha

Cesta úzkokolejnou Fichtelbergskou dráhou nabízí nejen přírodní zajímavosti, ale i pohled na tradiční saskou krušnohorskou architekturu a také technický unikát - jízdu přes mohutný 110 metrů dlouhý a 23 metrů vysoký ocelový mřížový viadukt Hüttenbach, po němž se vjíždí do střediska Oberwiesentahl. Úzkokolejka má v městečku Rittersgrün i své muzeum.

Fichtelbergbahn jezdí denně a cesta stojí od 3 do 12 eur. Možné jsou i různé druhy slev.

Secesní vagóny vypadají jako před sto lety

Jen kousek od úzkokolejky pod nejvyšším saským vrcholkem je další populární úzkokolejka. Vede z vesničky Steinbach do města Jöhstadt a jméno dostala po údolí říčky Přísečnice, kterým vede - Pressnitztalbahn.

SASKÉ LOKÁLKY

Fichtelbergbahn www.fichtelbergbahn.de

Pressnitztalbahn www.pressnitztalbahn.de

Weisseritztalbahn www.weisseritztalbahn.com

Lössnitzgrundbahn www.loessnitzgrundbahn.de

Zittauer Schmalspurbahn www.soeg-zittau.de

přehled úzkokolejek www.traditionsbahn-radebeul.de/h_frame.htm

Steinbach leží osm kilometrů od hraničního přechodu v Hoře Svatého Šebestiána na Chomutovsku. Právě tamní nádraží může být pro zájemce výchozím bodem cesty Přísečnickou úzkokolejkou. V klasické cihlové budově malých vesnických stanic najde výdejnu jízdenek a pokud tu právě stojí vláček, tak i průvodčího v modré uniformě.

Na výběr jsou většinou dva vagóny druhé třídy z desátých a dvacátých let a jeden příjemný jídelní vůz. Kola (nebo i saně či běžky) je možné nechat nákladním vagóně.

Nejstarší vozy Přísečnické dráhy si mohou užít i milovníci umění - nezapřou okouzlení jejich tvůrců kvetoucí secesí, mají dokonce vitráže pod částí střechy.

"Všechny vozy jsme rekonstruovali podle originálních návrhů. Většinu částí jsme si museli vyrobit. Vypadají sice jako kdysi, ale z osmdesáti procent jsou zcela nové," prozradil Mario Böhme, předseda spolku Pressnitztalbahn, který úzkokolejku obnovil a provozuje jí.

Platit lze v korunách

Cesta po Pressnitztalbahn je vyloženě výletní. Z okýnka pak můžete za stálého drnčení pražců a zvuků parního stroje pozorovat říčku Přísečnici, údolí Černého potoka nebo skálu s vyhlídkou zvanou Lorelai, která v jednom místě přímo trčí nad tratí.

Uvidíte i pstruží farmu nebo malou daňčí oboru. Na trase je osm zastávek - buď u nějaké turistické zajímavosti nebo stylové restaurace.

"Je možné kdykoliv v jednom směru vystoupit, podívat se po okolí nebo třeba navštívit historickou stříbrnou štolu a pak jet dál. To samé i při zpáteční cestě," připomněl Böhme.

Z Česka přijíždí stále více turistů z Česka. Většinou se ale jen rozhlíží po okolí.

"My bychom jim rádi nabídli i svezení muzejní železnicí, nebo něco dobrého v restauraci. Víme, že ceny jsou velmi rozdílné, proto jsme se rozhodli nabídnout zpáteční jízdenku za sto korun, dětskou za padesát. Může se přitom platit opravdu v korunách a přímo ve vlaku," upozornil Böhme.

Přísečnická dráha

K největším zajímavostem okolí úzkokolejky patří štola Andreas - Gegentrum, kde se těžilo stříbro již v roce 1746. Na tři čtvrtě kilometrovém okruhu je k vidění třeba dřevěné potrubí, které odtud odvádělo vodu, vytěžená jeskyně nebo několik desítek metrů hluboká jezírka.

Další kuriozitou je historická tavící pec ve vesničce Schmalzgrube. U zastávky Jöhstadt je zas depo historických lokomotiv a vagónů. Dají se tu poznat rozdíly mezi někdejší čtvrtou, třetí, druhou a vskutku luxusní první třídou nebo si prohlédnout odkrytý výletní vagón upravený jako hospůdka s pípou.

Ráj železniční romantiky

Obnova úzkokolejky v údolí říčky Přísečnice začala v roce 1990. To bylo čtyři roky poté, co po ní projel poslední nákladní vlak a byla kompletně rozebrána a snesena. Nezbyly ani pražce, natož mostky. Vedla přitom až do Wolkensteinu a měla kolem třiceti kilometrů.

V roce 1914 dokonce vzniknul plán na její prodloužení na Vejprty a pak Karlovy Vary. Smělý rozvoj ale přerušila válka.

Podobnými trasami bývalo Sasko protkané. Dnes jich je v provozu jen několik desítek kilometrů. Kromě populární Fichtelbergbahn a Pressnitztalbahn je turisticky vyhledávaná i Lössnitzgrundbahn u Drážďan, Weisseritzgrundbahn u Dippoldiswalde nebo úzkokolejka u Žitavy.

Lössnitzgrundbahn (červená značka), Weisseritzgrundbahn (modrá značka), úzkokolejka u Žitavy (žlutá značka)

"Tady v Sasku máme naše úzkokolejky rádi. Turisté je často využívají. Projedou se, prohlédnou okolí, vystoupí na jedné ze zastávek, zajdou do nějaké ze spousty hospůdek nebo vyrazí na výlet. Cesta historickým vlakem úzkokolejkou je příjemný a netradiční zážitek," říká Mario Eberlein, majitel restaurace Am Wildbach u Přísečnické dráhy.