Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce...

Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce byla zastavena kvůli nedostatku peněz. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Zanedbané nádraží získá nového majitele. Teplice doufají, že ho opraví

  • 4
Honosná nádražní budova v Teplicích kdysi patřila ke skvostům monarchie. Dnes je paradoxně spíše ostudou lázeňského města. Teplická radnice doufá, že pod novým majitelem by se mohl její stav konečně zlepšit.

Zanedbaná budova je pro tisíce turistů tím prvním, co z lázeňského města vidí. A není to hezký pohled.

Rozlehlá výpravní budova je z roku 1871. Interiér hlavní haly sice prošel před deseti lety opravou, fasáda je však v žalostném stavu.

Ve své době jedno z nejvýstavnějších nádraží Rakouska Uherska zůstává daleko za svou někdejší slávou (psali jsme o tom zde).

„Všichni občané i turisté by si zasloužili, aby tato krásná budova byla opět tím, na co můžeme být pyšní,“ sdělil náměstek teplického primátora Hynek Hanza.

Město samotné však s nynějším stavem nemůže nic dělat. Nádraží totiž patří Českým drahám, v nejbližší době pak přejde do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Snaha o dotace

„České dráhy už dříve uvažovaly o rekonstrukci výpravní budovy Teplice v Čechách. Jednalo by se však o nákladnou akci, kterou jsme s ohledem na plánovaný prodej části závodu neuskutečnili. Předpokládá se, že ji uskuteční nový majitel,“ prohlásila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Právě SŽDC, která za 3,3 miliardy korun převezme celkem 1 500 nádražních budov po celém Česku, bude moci lépe dosáhnout na dotace na jejich opravy, a to zejména z fondů Evropské unie.

SŽDC už proto vypracovala seznam 60 nejohroženějších nádraží, která by se měla dočkat opravy už do dvou let.

Převod všech nádraží začne v červenci

Přestože je seznam zatím neveřejný, před časem už se objevily informace, že teplická výpravní budova mezi žhavými adepty na opravu figuruje, byť to SŽDC zatím nepotvrdila.

„Prozatím to nemohu potvrdit. Při vytváření seznamu budov, které potřebují stavební zásah nejnutněji, jsme ale vycházeli jak z jejich technického stavu, tak i míry rozpracování projektové přípravy oprav jejich původním vlastníkem,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Převod všech 1 500 nádraží včetně teplického začne 1. července.

„Ještě letos zahájíme stavební práce a opravy, které podléhají pouze stavební ohlášce a pro jejich zahájení není nutné získat stavební povolení,“ informoval Illiaš.

V případě ostatních zchátralých objektů bude nutné připravit projekt, stavební povolení a také soutěž o zhotovitele stavby.

U teplického nádraží se navíc musí vzít v úvahu skutečnost, že jeho budova je památkově chráněná, a bude tedy podléhat dohledu památkářů.