Fotka z bezpilotního leteckého prostředku ukazuje stav sesuvu na dálnici D8 na konci května 2014. | foto: Upvision

Úřad připravuje povolení k sanaci sesuvu na D8, zbývá vybrat firmu

  • 5
Ředitelství silnic a dálnic využije pro urychlení sanace sesuvu na rozestavěné dálnici D8 ustanovení stavebního zákona o mimořádných postupech. Konkrétně paragraf 177, podle něhož je při mimořádných událostech možné zahájit práce ke snížení škod bez rozhodnutí, které jinak stavební zákon vyžaduje.

„Havárie se významně dotýká termínu zprovoznění dálnice a nákladů na celou stavbu, proto jsme se vydali cestou paragrafu 177,“ sdělil vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic pro dálnici D8 František Zukerstein.

Podle Zukersteina mohl sanaci sesuvu ještě víc urychlit hejtman Oldřich Bubeníček, kdyby vyhlásil stav nebezpečí. „Ve svém rozhodnutí mohl například přímo určit dodavatele prací,“ řekl Zukerstein.

Hejtman však důvody pro vyhlášení stavu nebezpečí neshledal. Naopak sám doporučil, aby Ředitelství silnic a dálnic postupovalo podle paragrafu 177 stavebního zákona.

„Krizový zákon slouží k ochraně životů a zdraví, nikoli k urychlování výstavby,“ zdůvodnila mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková (rozhodnutí hejtmana zde).

Na sanaci nyní Ředitelství silnic a dálnic spolupracuje s lovosickým stavebním úřadem, který v nejbližších dnech vydá povolení ke stavbě, v tomto případě k odstranění desetitisíců tun hlíny. 

„Půjde o předběžné povolení. Konkrétní podmínky pro stavbu pak dodáme v dodatečném rozhodnutí,“ upřesnil vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon.

Při deštích by se pormáčený svah mohl opět pohnout

Na Ředitelství silnic a dálnic pak bude, aby určilo, kdo a jak sanaci provede. Investor však musí dbát také na to, aby dodržel všechny náležitosti zákona o veřejných zakázkách.

„Budeme hledat takovou cestu z hlediska zadání prací, abychom tento zákon neporušili. Jinak bychom museli vypsat standardní výběrové řízení a to by pak sanaci zpozdilo o řadu měsíců,“ řekl Zukerstein.

Kdy sanace svahu skutečně začne, zatím stále není jasné. „Můžeme začít prakticky hned poté, co obdržíme povolení od stavebního úřadu. Nejprve se ale musí zajistit obchodní stránka celé sanace,“ doplnil Zukerstein.

Investora přitom tlačí čas. Přestože je sesunutý svah stabilizovaný a jeho pohyby jsou na hranici měřitelnosti, tento stav nemusí trvat dlouho. „Stačí, když vydatné deště nebo sněžení zvýší hladinu spodní vody, a svah se může pohnout,“ říká Zukerstein (zjištění geologů zde).

3D model sesuvu na dálnici D8 firmy Upvision:

10. července 2014