Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stroje začaly odvážet zeminu přímo ze zavalené D8, potrvá to rok

  16:42aktualizováno  16:42
Sanace obřího sesuvu, který v červnu 2013 zavalil rozestavěnou dálnici D8 u Dobkoviček, postoupila do další fáze. Stavební stroje se zakously přímo do zeminy, která leží na tělese dálnice. Práce na jejím odstranění potrvají rok a vyžádají si 400 milionů korun.

Odstraňování sesuvu jde podle Ředitelství silnic a dálnic podle plánu a avizovaný termín zprovoznění dálnice do konce roku 2016 ohrožený není. „Mohu slíbit, že příští rok v prosinci bude dálnice zprovozněna v plné délce pro veškerou dopravu,“ řekl mluvčí společnosti Jan Rýdl.

Fotogalerie

Dodal, že kromě likvidace sesuvu probíhají intenzivní práce na dalších klíčových objektech nedostavěného úseku včetně tunelů, mostů a velké mimoúrovňové křižovatky u Řehlovic. Do října příštího roku by mělo ze zavaleného tělesa dálnice zmizet zhruba 150 tisíc kubíků zeminy.

„Materiál vytřídíme, vhodný použijeme do násypů dokončované části dálnice a ten nevhodný skončí na skládce,“ upřesnil František Zukerstein, který má dostavbu dálnice v Ředitelství silnic a dálnic na starosti.

V první fázi sanace sesuvu, kdy stroje odtěžily jeho horní část, jež hrozila dalšími pohyby, získalo Ředitelství silnic a dálnic 90 tisíc kubíků zeminy. Použilo je při budování náspu řehlovické křižovatky.

Právě úsek u Řehlovic, kde se bude z dálnice sjíždět na Teplice, se mění řidičům před očima. Před dvěma týdny se zprovoznila část nájezdu pro řidiče jedoucí z Teplic do Ústí. „Nyní zde montujeme kanalizační potrubí a do konce října se bude po nových rampách jezdit už obousměrně,“ slíbil Zukerstein.

Velkým problémem stále zůstává voda

S otevřením dalších úseků dálnice se však před jejím úplným dokončením už nepočítá, ačkoli Ředitelství silnic a dálnic zvažovalo zprovoznit aspoň pro osobní automobily například úsek mezi Bílinkou a Prackovickým tunelem. „Dopravní výhody byly minimální a sekundární náklady na úpravu okolí naopak obrovské. Takže jsme od nápadu ustoupili,“ doplnil Zukerstein.

V místě sesuvu tlačí stavbaře nejen čas. Velkým problémem pro ně stále zůstává voda, která byla ostatně příčinou toho, proč se dal před dvěma lety do pohybu svah o šířce půl kilometru.

„Voda je nepřítelem číslo jedna, mazadlem celého prostoru. Musíme ji proto ze svahu dostat,“ potvrdil Zukerstein.

Také proto stavbaři v tuto chvíli nevyčistí celou plochu zavalené dálnice. Zpevní pouze plochy pro těžké vrtné soupravy a následovat bude stavba stěny ze speciálních statických prvků, které budou mít i odvodňovací funkci.

„Voda bude proudit odvodňovacím zařízením vybudovaným v první etapě a shromažďovat ji budeme i ve studnách v rámci zmíněných stěn. Odvádět ji budeme vodotečí přes Litochovice, kde na své náklady vybudujeme kanalizaci,“ uvedl Rýdl.

Zbývá zprovoznit zhruba 16 kilometrů

Po ukotvení svahu a likvidaci zeminy by se v těchto místech žádný sesuv již opakovat neměl. „To mohu garantovat. Sanaci předcházel důkladný geologický průzkum, který zajistíme i na dalších místech, jež mohou být nestabilní. Následovat budou drenážní opatření,“ doplnil Rýdl.

Upozornil také, že sesuv a jeho likvidace jsou pro Ředitelství silnic a dálnic velkou inspirací pro řešení podobně problematických lokalit jinde v republice. „Máme vytipovaná místa, kde by k pohybům mohlo dojít, i když ne tak dramatickým, Zkušenosti z Dobkoviček uplatňujeme na dalších stavbách,“ poznamenal Jan Rýdl.

V současné době zbývá zprovoznit zhruba 16 kilometrů dálnice D8, přičemž na úseku mezi Bílinkou a Prackovickým tunelem zbývá dokončit už jen svodidla, dopravní značení a další drobné úpravy.

„Situace v zadní části stavby směrem k Řehlovicím byla ovlivněna odvoláním Dětí Země proti stavebnímu povolení z roku 2012, které nás zpozdilo. Nyní ale probíhá stavba na všech objektech a mostech tak, abychom stihli otevření dálnice v avizovaném termínu,“ potvrdil František Zukerstein.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místo nehody u autobusové zastávky v Hrobu. Díra na boku zdi je po nárazu auta.
V Hrobu řídil bratr patnáctileté, zní z Facebooku. Policie to prověřuje

Vyšetřování úterní nehody v obci Hrob na Teplicku, kde auto srazilo dívku s kočárkem, se zřejmě protáhne. Na sociálních sítích se totiž začaly objevovat...  celý článek

Ústecký neurochirurg Petr Vachata.
Operujeme až deset těžkých úrazů krční páteře ročně, říká neurochirurg

Německý řidič utrpěl při nedávné nehodě v Teplicích vážné zranění páteře. Podobné případy ale lékaři v Ústí nad Labem zvládají. „U velmi těžkých úrazů páteře...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.