Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Varnsdorf chystá nové zastávky na trati do Saska, té však hrozí zrušení

  • 2
Německý dopravce ZVON vážně zvažuje zrušení vlaků mezi saským Seifhennersdorfem a severočeským Varnsdorfem. Starosty obou měst to zaskočilo, protože dopravce před časem slíbil, že trať naopak prodlouží až do Eibau, čímž by lidé ze Šluknovského výběžku získali pohodlný přípoj do Drážďan.

"Je to pro mě velmi nepříznivá zpráva. S kolegy z Německa jsme o tom už jednali a budeme dělat, co se dá, aby tady vlak jezdil dál," říká varnsdorfský starosta Martin Louka. Oficiálně však podle něj zatím nikdo o zrušení vlaků neinformoval ani jeho, ani starostku Seifhennersdorfu Karin Berndtovou.

Ohrožená trať z Varnsdorfu do Německa

Podle dopravce ZVON je trať jen málo využívaná, a tím pádem nerentabilní.

"Právě nyní připravujeme čísla o využití spojení, počítají se cestující, kteří tudy jezdí. Zatím ještě není nic jisté. Každopádně pokud by mezi zastávkami Varnsdorf a Seifhennersdorf přestaly vlaky jezdit, bude to nejdříve od 15. prosince," mírní obavy Uwe Miertschischk z marketingu dopravní firmy.

Podle obcí ale současné vytížení trati není argument pro její zrušení. Cestujících mezi oběma městy podle nich jezdí málo proto, že z Varnsdorfu do Seifhennersdorfu se dá dojít i pěšky. "Kdyby trať byla rozšířena podle původních plánů, cestujících by výrazně přibylo," je přesvědčen Louka.

Měli bychom zvážit petici, řekl saský radní

Starostové se bojí, že jakmile jednou dopravce provoz přeruší, bude jeho obnovení v budoucnu těžké. "Možná bychom měli zvážit petici za zachování vlaků," řekl pro německá média seifhennersdorfský radní Lothar Meusel.

Seifhennersdorf totiž přijde plánovaným zrušením vlaků i o pohodlné spojení do Žitavy či Liberce.

Pro Varnsdorf by zrušení spojů znamenalo také komplikace v chystaných projektech na rozvoj turistického ruchu. Na podzim se totiž má na trase otevřít opravená zastávka Staré nádraží, která nefunguje takřka od války. S pomocí EU zde mělo za 300 tisíc korun vyrůst bezbariérové nástupiště, osvětlení a přístřešek pro cestující.

"Tato zastávka je navíc v centru města, nedaleko autobusového nádraží, kdežto stávající vlaková stanice je prakticky za městem," říká Louka.

Vlak měl mít zastávku i u Pivovaru Kocour

Nová zastávka v centru města by podle něj zvýšila počet cestujících z Varnsdorfu. Město ale začalo připravovat i další zastávku u Pivovaru Kocour, kolem kterého vlaky jezdí. Od té zase Louka čeká zájem nejen místních, ale i turistů.

Spolumajitel pivovaru Josef Šusta byl dokonce ochotný zastávku zaplatit a složil zálohu na projekt za 1,2 milionu. Do konce léta mělo být vše vyřízené a na podzim měla zastávka stát.

"Je to škoda. Jezdí k nám hosté třeba z Brna, Ostravy. Lidé z Liberce by tady byli za hodinku," poznamenal Šusta.