Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stále doufám, že koalice v Ústí vydrží, říká po rezignaci radní Daduč

  10:37aktualizováno  10:37
Po necelém půlroce opustil funkci ústeckého radního David Daduč z hnutí PRO! Ústí. Říká, že časově náročnou práci nedokázal skloubit se svým občanským povoláním překladatele. „Jsem člověk, který rád dělá věci pořádně, a když to nestíhám pořádně, radši to nedělám vůbec,“ tvrdí.

David Daduč | foto: Karel Pešek, MAFRA

Jaká práce po vás zůstala?
To je tvrdá otázka. V politice člověk za půl roku kupodivu není schopný udělat extra moc práce. Navíc politik, který do funkce přišel poprvé. Tradičních prvních sto dnů se člověk učí, jak to funguje. Musím hodně přemýšlet, co se za tu dobu povedlo. Určitě dobrá věc, do které jsme se pustili, bylo jednání o vysokorychlostní železnici se zastávkou v Ústí. Myslím, že je docela velký úspěch, že existuje shoda na tom, že ta železnice by měla jít přes Ústí a že bychom tu měli mít zastávku. Klíčoví hráči, kteří rozhodují o tom, kudy to povede, kvitovali, že se k tomu město přihlásilo a má o to zájem.

David Daduč

Narodil se před 40 lety v Jirkově, v Ústí nad Labem zůstal po studiích na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně, na jejíž pedagogické fakultě absolvoval obory češtinu a angličtinu. Živí se jako překladatel.

Do povědomí veřejnosti se dostal v roce 2011, když byl u vzniku iniciativy Stop tunelům, která kritizovala chystaný územní plán města. Daduč má k tématům územního plánování a životního prostředí blízko.

Za hnutí PRO! Ústí kandidoval na čtvrtém místě, nadále zůstává zastupitelem.

Co tato zastávka městu přinese?
Určitě by to městu mělo přinést obrovský rozvojový potenciál. Představa je taková, že zastávka by měla být zhruba v místě západního nádraží. Všichni víme, jak jeho okolí vypadá. Je to dost zanedbaná část města. Centrum Ústí není moc veliké a právě tenhle směr k západnímu nádraží je prostor, do kterého by se centrum mohlo časem rozrůstat. A takhle ambiciózní projekt, jako je zastávka vysokorychlostní železnice, by byl obrovský rozvojový potenciál. Začaly by vznikat, řekněme, hotely a další provozy. Přitáhne to investice, to je jedna důležitá věc. Druhá důležitá věc je, že by to město spojilo rychlou a komfortní dopravou s Evropou - s Drážďany či s Berlínem.

Byl jste radní pro územní plánování a životní prostředí. Když se projdu po městě, uvidím něco, co je důsledkem vašeho rozhodnutí?
Napadá mě jedna drobnost, a to je, že přímo před magistrátem zmizel ten ošklivý billboard. Nemůžu tvrdit, že to je čistě moje zásluha. Asi nás bylo z nových politiků víc, kdo jsme usilovali o totéž. Ale byla to jedna z věcí, na které jsem naléhal. Billboardů na Lidickém náměstí je víc, bohužel ale ještě nezmizely všechny. Je to proto, že jsou na nich nasmlouvané reklamy a především tam město dává to, co musí, když čerpá dotace z evropských projektů, které vyžadují v podmínkách publicitu.

Proč jste rád, že je ten billboard pryč?
Podle mého názoru vizuálně znehodnocoval jedno z nejhezčích míst v centru. Navíc stál symbolicky přímo před magistrátem, takže když jsme přišli na magistrát a jedna z věcí, o kterých jsme se snažili mluvit, byla kultivace veřejného prostoru, tak je jednoduše trapas mít takový billboard přímo před barákem.

Už týdny je patrné napětí, které mezi ANO a PRO! Ústí panuje. V jaké kondici je koalice?
Je potřeba přiznat, že obě části koalice udělaly od začátku velkou chybu v tom, že se důkladně nescházely oba zastupitelské kluby. Vlastně jsme jednali prakticky jen v radě města a zastupitelé z obou částí koalice se nevídali a jednotlivé body mezi sebou nediskutovali. Asi proto docházelo k tomu, že ne ve všem jsme byli jednotní a že zastupitelé nebyli se vším, co se na zasedání probíralo, srozuměni.

Je nedostatečná komunikace jediným problémem, který koalice má?
Myslím si, že to je důležitá součást příčiny, proč k některým rozbrojům došlo.

Zeptám se tedy jinak. Mají k sobě hnutí blízko? Sdílíte stejný politický styl, máte stejný pohled na problémy města a způsoby jejich řešení?
Musím říct, že na začátku jsem si myslel, že ano. Při koaličních vyjednáváních to vypadalo, že se docela dobře shodneme na spoustě věcí. Ještě i ze začátku koaliční spolupráce to tak vypadalo. Nicméně postupem času se začínají ukazovat odlišnosti jak v programech, tak v přístupu k politice. Asi je to úplně logické. ANO je politický subjekt budovaný shora, kolem aury silného vůdce, kdežto my jsme pestré hnutí budované striktně odspodu lidmi, kteří si prošli občanskou společností. Rozdíly jsou jasné a nemá cenu je zastírat. Ale neznamená to, že by taková koalice nemusela fungovat. Jen je potřeba se vzájemně tolerovat a chápat v tom, že naše východiska jsou jiná.

Má na to koalice dost síly, chuti a motivace?
Pořád doufám, že ano. Jsem ten, kdo odchází, ale kolegové se pořád snaží v koaliční spolupráci pokračovat. Říkal jsem, že jsme udělali chybu, že zastupitelské kluby se nescházely hned od začátku. A právě teď jsme ve fázi, kdy se snažíme nastavit systém jasného koaličního setkávání v širší sestavě. Doufáme, že to výrazně pomůže tomu, aby se koalice cítila být jednotnějším tělesem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ambasador projektu Nezastavitelní Jiří Ježek projel Birell bránou na Ještědu.
Nezastavitelní míří k Lipenské přehradě. Pomozte pohybem handicapovaným

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Barbora Suchanová s glukometrem, který tým vyvinul. Je velký jako platební...
Klíčem úspěchu bylo poznat soupeře, říká spoluautorka oceněného glukoměru

Trojice českých studentů vytvořila výjimečný měřič cukru v krvi dětí. S vynálezem vyhráli mezinárodní soutěž Microsoft Imagine Cup v americkém Redmondu. Na...  celý článek

Ústecký neurochirurg Petr Vachata.
Operujeme až deset těžkých úrazů krční páteře ročně, říká neurochirurg

Německý řidič utrpěl při nedávné nehodě v Teplicích vážné zranění páteře. Podobné případy ale lékaři v Ústí nad Labem zvládají. „U velmi těžkých úrazů páteře...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.